Vandaag zijn er nieuwe cijfers bekend gemaakt over het gebruik van social media in Nederland. Newcom Research & Consultancy publiceerde een nieuwe studie onder ruim 11.000 Nederlanders van 15 jaar en ouder en ziet Facebook met 45% stijgen en Hyves met 38% dalen. En dat in een jaar tijd. Facebook is nu het grootste sociale mediumplatform in Nederland en wordt ook het meest frequent gebruikt. Hyves, Twitter en LinkedIn zijn vergelijkbaar qua gebruik, waarbij Twitter de grootste dagelijkse frequentie kent. Youtube is wat minder in dagelijks gebruik, maar qua bereik weer vergelijkbaar met Facebook. Concreet: Youtube bereikt maandelijks 6,9 miljoen Nederlanders van 15 jaar, Facebook 7,3 miljoen. De andere platformen zitten allen zo rond de 3 miljoen bezoekers per maand.
Verder blijkt dat 8 van de 10 gebruikers van alle genoemde platformen zichzelf nog steeds als gebruiker ziet in het jaar 2015. Dit met uitzondering van Hyves. Het toekomstig gebruik wordt hier laag ingeschat. Overigens wijken de Hyves-cijfers sterk af van het bereik dat in STIR wordt gemeten. Daar werd in maart nog een bereik van 5,5 miljoen gemeten. Wel met de kanttekening dat STIR 13+ is en Newcom 15+. De cijfers van LinkedIn komen wel overeen met die van STIR. In maart registreerde STIR 2,9 miljoen bezoekers voor het professionele platform.
Het complete rapport is hier te bestellen.