SPOT verstuurde gisteren het bericht dat de netto bestedingen voor TV spot-reclame voor het tweede achtereenvolgende kwartaal zijn gedaald. In Q4 van 2011 namen die bestedingen al af met 4% en kwamen uit op € 278 miljoen. In het eerste kwartaal van 2012 werd 2,4% ingeleverd ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar en bleef de teller steken op € 174 miljoen. Volgens berekeningen van SPOT zijn de branches die vorig jaar voor een recordomzet zorgden in het eerste kwartaal nu wat voorzichtiger met het uitgeven van reclamegeld. Het zijn branches als FinanciĆ«le Dienstverlening, Persoonlijke Verzorging en Telecom & ICT die de hand op de knip houden. Daar staat tegenover dat Consumenten Elektronica, Was- en Reinigingsmiddelen en Automotive juist meer hebben besteed in de afgelopen maanden. SPOT ontleent deze gegevens uit de bruto mediaregistraties van Nielsen.
Michel van der Voort, directeur SPOT, is tevreden over de cijfers en ziet de rest van het jaar met vertrouwen tegemoet. Hij verwacht dat adverteerders hun budgetten zullen reserveren voor vooral Q2 en Q3, de kwartalen van het EK Voetbal en de Olympische Spelen. Vanuit het licht van de economische situatie was er sowieso al niet de verwachting dat het eerste kwartaal van 2011 overtroffen zou worden. Dat was een recordkwartaal met een groei van ruim 15%.