Eerder deze maand zagen we dat televisie in 2011 voor het eerst boven de magische miljard was uitgekomen waar het gaat om reclamebestedingen. Gisteren publiceerde IAB en Deloitte hun rapport met vergelijkbare cijfers. In 2011 werd een toename van 12% genoteerd ten opzichte van 2010 en kwam het budget uit op 1,068 miljard euro. Dat is 51 miljoen meer dan televisie. Voor de Online Adspend Study 2011 zijn in opdracht van IAB 40 grote Nederlandse internetuitgevers ondervraagd, die samen 80% van het gemeten bereik van STIR in Nederland vertegenwoordigen. Diezelfde STIR maakte gisteren bekend dat het gebruik van internet met 18% was toegenomen in 2011.
Search is nog steeds dominant binnen de online advertising markt en vertegenwoordigt circa de helft van de totale omzet. Nederlandse uitgevers haalden hun omzet in 2011 met name uit display advertising (336 miljoen euro). Binnen deze vorm van advertising werd 61% van de omzet behaald door traditionele banners. Joris van Heukelom van IAB: “De totale display markt is afgelopen jaar opnieuw met dubbele cijfers gegroeid. Dat is een prachtig resultaat. Als we kijken naar de potentie in de toekomst dan ligt deze met name in geautomatiseerde marktplaatsen voor generieke displayproducten, tailor made campagnes binnen premium omgevingen gericht op merkeffect en de tablet die een ongelofelijke potentie toont als advertentiemedium.”
Automated trading
De studie toont verder aan dat bij een groot deel (36%) van de omzet uit display advertising geen gebruik is gemaakt van een vooraf vastgestelde prijs per vertoning, maar van een prijsmechanisme op basis van vraag en aanbod, bijvoorbeeld via een ad exchange waar advertentieruimte wordt aangeboden en waar vervolgens op geboden kan worden. Deze uitkomst hangt nauw samen met de opkomst van ‘automated trading’, de geautomatiseerde in- en verkoop van online advertentieruimte. Met deze nieuwe technologieën zijn adverteerders in staat om nog beter een specifieke doelgroep te bereiken.
Mobiel adverteren
Uit de studie blijkt ook dat de markt voor adverteren op mobiele websites en binnen apps nog steeds erg klein is. Daarbij is opvallend dat er, hoewel het aantal smartphone gebruikers vele malen groter is dan het aantal tablet bezitters, relatief veel omzet gedraaid wordt met advertenties binnen apps voor tablets. “Dit heeft grotendeels te maken met de fysieke kenmerken die tablets beter geschikt maken voor advertenties dan smartphones. De groeipotentie van mobiel adverteren zit dan ook met name in advertenties voor tablets”, aldus Roel van Rijsewijk, director Online Business Innovation van Deloitte.