De netto bestedingen voor TV reclame zijn in 2011 voor het eerst boven 1 miljard euro uitgekomen. Met een stijging van 4,3% kwam het reclamegeld op TV uit op 1.017 miljoen euro. Dat is exclusief de productiekosten en betreft puur de uitzendkosten. Volgens SPOT, die de cijfers verzamelde en vanmiddag publiceerde, bestaat het budget voor 899 miljoen euro uit bestedingen aan spotreclame en voor 118 miljoen euro aan non spot. Dit laatste staat ook wel bekend als TV-sponsoring zoals billboarding en prize marketing. Volgens SPOT-directeur Michel van der Voort heeft TV aandeel gewonnen ten opzichte van andere mediumtypen, maar hierover bestaat pas zekerheid als alle cijfers van die andere mediumtypen bekend zijn. Dat zal in de loop van Q2 zijn als Nielsen alle netto bestedingscijfers publiceert.
De spot omzet is in het vierde kwartaal van 2011 uitgekomen op € 278 miljoen, een daling van 4,2% ten opzichte van de record omzet in hetzelfde kwartaal in 2010. Het vierde kwartaal 2010 realiseerde toen een groei van maar liefst 14,3%. De groei over de eerste 3 kwartalen van 2011 bedroeg 8,3%. In 2011 is non spot verder gegroeid met 5,8% onder impuls van het toenemend aantal mogelijkheden in de prime time programmering van de zenders.
De zenders die zijn aangesloten bij SPOT bieden op hun online netwerk ook de mogelijkheid om commercials te plaatsen rond een online video. Deze markt voor pre roll commercials is sterk in opkomst als gevolg van een toenemend bereik van online video. De online video markt is in 2011 met 16% gestegen naar € 11 miljoen. Dit bedrag is (nog) niet opgenomen in het totaal van de hierboven genoemde bestedingen.
Voor het eerste kwartaal van 2012 verwacht SPOT nog geen verdere groei van de TV markt. De nog onzekere economische vooruitzichten voor dit jaar zorgen voor de nodige terughoudendheid aan het begin van het jaar. Mede onder stimulans van de grote sport evenementen, die Nederland massaal aan de buis zullen kluisteren, is SPOT voorzichtig optimistisch over de omzet verwachtingen voor 2012. De verwachting is dat de TV markt in 2012 een groei zal laten zien die ligt tussen de 2% en 4%.