Gistermiddag naar Haarlem getogen alwaar Karel Kolb en Joery Bruijntjes hun nieuwe boek over contentstrategie ten doop hielden. Want contentstrategie is een absolute must in de ogen van de schrijvers. Websites zijn daarbij slechts een beperkt onderdeel van de online presence. Content gaat vandaag de dag over verschillende kanalen zoals Twitter, Youtube, Facebook en LinkedIn. Wie een beetje serieus omgaat met al deze kanalen moet dus een contentstrategie hebben. Daarover gaat het boek. En zeg nou eerlijk, een boekpresentatie waarbij het eigen nieuwe boek in een stapeltje dient als verhoging van de beamer (foto) verdient op voorhand sympathie, toch?
Door de kleuren en plaatjes op de harde kaft lijkt ’t alsof we te maken hebben met ‘Nijntje gaat onlijntje’, maar dat is slechts buitenkant. De binnenkant handelt over serieuze zaken rondom contenstrategie. In 15 hoofdstukken (plus een hoofdstuk 42) wordt de lezers stap voor stap in korte tekstblokken meegenomen langs het waarom van een contentstrategie, multichannels en contentstrategie, kernboodschap, bepalen van doelgroepen en hoe de content beter gevonden kan worden door Google. Stukje SEO-beleving zeg maar. En dat laatste hebben de heren zelf ook redelijk in de vingers. Ze staan met hun boek op de tweede plek als je op het woord ‘contentstrategie‘ googelt.
Op de vraag waarom we eigenlijk een contentstrategie nodig hebben zeggen de auteurs dat:
– Social media en mobiel alomtegenwoordig zijn
– Het succes begint en eindigt met Google
– Het bereik van traditionele media afneemt
– Klanten liever naar elkaar luisteren in plaats van naar u
– De mediamacht verschuift van media naar het publiek
Luisteren wordt als belangrijke vaardigheid gezien door Karel en Joury. Alleen met goed luisteren ben je in staat om de juiste informatie en content op je doelgroep te richten. Niet voor niets is hoofdstuk 4 (Contentstrategie begint met luisteren) het grootste theoriehoofdstuk. Het gaat uitgebreid in op allerhande manieren om voor jezelf een luisteromgeving in te richten.
Met dit boek heeft u een handzaam, praktisch en compleet werk in handen over hoe en waarom van contentstrategie. En het wordt nog eens afgesloten met drie cases, waaronder Uitzendinggemist. Dat was ook de reden dat Michel Mol in eigen persoon een toelichting kwam geven op die case tijdens de boekpresentatie. Hij legde in heldere woorden uit in welke spagaat je kan komen op het moment dat je contentstrategie aan het bedrijven ben in combinatie met ‘oude media’. Moet je de Playboyfotoos van Britt Dekker nou wel of niet laten uitlekken? En wat is de kracht van Twitter als die wordt ingezet door twee deelnemers van the Voice of Holland?
Tot slot van de sessie mocht Frank Husmann het podium op om zijn visie op SEO te geven. Husmann werd stevig aan de tand gevoeld door het publiek, wat een alleraardigste discussie opleverde. Frank luisterde goed en gaf de juiste informatie terug aan het publiek. Tijdens de borrel werd de discussie nog stevig doorgezet.
Het was prima verpozen in de Ridderzaal van Haarlem, met dank aan Karel en Joury.
Dank voor de mooie woorden Peter! We hebben erg moeten lachen om je ‘Nijntje gaat onlijntje’ opmerking. De kaft heeft inderdaad een beetje een Fisher Price gehalte maar dat heeft zoals je gemerkt hebt ook wel iets ontwapenends. Mooi tegenwicht voor de roep om verandering uit het boek 😉
Leuk dat je er bij was!
Leuk stuk Peter. Ik ga het lezen, dat boek dus.
UPDATE: Google geeft nu dit artikel op Mediaonderzoek.nl op de tweede plaats als je contentstrategie intikt. http://www.google.nl/search?aq=f&sourceid=chrome&ie=UTF-8&q=contentstrategie
Er is zojuist een column verschenen op De Ondernemer.nl over bovenstaand boek. Dank Edwin!