SPOT maakt vandaag bekend dat de netto bestedingen voor televisiereclame in het derde kwartaal van 2011 met 7,4% zijn gestegen ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2010. In totaal noteerde de stichting een budget van € 190 miljoen voor het uitzenden van reclamespots op televisie. Een recordomzet volgens SPOT. Eerder deze week werd al bekend dat ook over de eerste helft van 2011 goeie omzetten zijn gedraaid. De recordomzet in het derde kwartaal is volgens SPOT opmerkelijk. SPOT: “2011 is immers een jaar zonder grote sportevenementen zoals het EK of WK voetbal of de Olympische Spelen.” Verder merkt SPOT op dat TV één van de sterkst stijgende media in het derde kwartaal is. Maar dat weten we toch pas als we ook de cijfers van de andere media kennen?
Het aantal merken dat op TV adverteert is – net als in de eerste twee kwartalen – ook in het derde kwartaal gegroeid. In totaal 979 merken hebben in het derde kwartaal op TV geadverteerd. Opvallend is dat steeds meer campagnes gebruik maken van een twin spot. Deze ontwikkeling is een aantal jaren geleden ingezet en lijkt zich dit jaar sterker voort te zetten. Een twin spot is een commercial die bestaat uit basis commercial van bijvoorbeeld 20 seconden, gevolgd door een reminder van 5 seconden die later in het blok uitgezonden wordt.
Uit de registraties van Nielsen op basis van tariefkaartprijzen over het derde kwartaal van 2011 blijken telecom, retail en automotive de sterkst groeiende branches te zijn. Dat telecom in het derde kwartaal zich weer nadrukkelijk meldt is opvallend, aangezien de branche in 2010 nog een daling liet zien en in de eerste helft van dit jaar gelijk bleef qua TV-uitgaven.