Gisteren maakte Nielsen al bekend dat de bruto mediabestedingen in Q3 aan online display advertising bijna € 162 miljoen bedragen. Vandaag het meer uitgebreide persbericht daarover. Nielsen stelt dat internet na televisie en dagbladen het derde mediumtype in Nederland als het gaat om advertentiebestedingen. De channels Dagbladen en Nieuws & Opinie hebben met 26% en 25% het grootste online bestedingsaandeel. De grootste branche is Telecom/ICT met 16%. Zalando.nl is de grootste online adverteerder met een budget van bijna 5 miljoen euro. De cijfers en aandelen zijn afkomstig uit de de nieuwe registratie van online display advertising die Nielsen per 1 juli 2011 is gestart.
De bruto mediabestedingen zijn in de nieuwe registratie zichtbaar op site- en exploitantniveau en zijn volledig vergelijkbaar met die van andere mediumtypen zoals televisie, radio, print en out of home. Voor een goede afspiegeling van de markt van online display advertising registreert Nielsen grotendeels sites die ook in het STIR online bereikonderzoek worden gemeten. De gerapporteerde bruto mediabestedingen aan internet volgen een vergelijkbare Nielsen methodiek als die van alle andere mediumtypen: mediadruk op basis van tariefkaarten. Nielsen is (vooralsnog) de eerste en enige die het mediumtype internet in kaart brengt en daarbij deze detaillering biedt voor online display advertising.
Nielsen heeft de sites in de internetregistratie ingedeeld in 26 channels. De twee grootste channels in het derde kwartaal van 2011 zijn Dagbladen en Nieuws & Opinie met aandelen van respectievelijk 25,6% (€ 41,3 miljoen) en 25% (€ 40,4 miljoen). Op de derde plaats staat Weer & Verkeer met € 18,5 miljoen en een aandeel van 11%. Het channel Vergelijkingsites/Marktplaatsen heeft met € 13,4 miljoen een aandeel van 8%. Televisie completeert de top 5 channels met € 8,5 miljoen en een aandeel van 5,3%.
Grootste branche binnen online display advertising is Telecom/ICT met € 25,8 miljoen. Het totale bruto mediabudget van deze branche gemeten over alle mediumtypen bedroeg in het derde kwartaal van 2011 bijna € 122 miljoen. Internet heeft daarmee een aandeel van 21% in dat bruto mediabudget. Financiële Dienstverlening besteedt zelfs meer dan een kwart van het totale mediabudget van € 88,4 miljoen aan internet: € 23 miljoen. Het is daarmee de tweede branche binnen online display advertising. De top 3 branches op internet wordt gecompleteerd door Media. Net als bij de telecommers gaat met € 18 miljoen 21% van het totale bruto mediabudget van € 84 miljoen naar internet.
Top 5 adverteerders
De top 5 adverteerders op internet op basis van bruto mediabestedingen in het derde kwartaal van 2011 wordt zoals gezegd aangevoerd door Zalando.nl met € 4,8 miljoen. De totale bruto mediabestedingen van deze adverteerder over alle mediumtypen gemeten bedroegen € 7.9 miljoen. Het aandeel van internet in het bruto mediabudget was 60%, televisie had een aandeel van 38%. Na Zalando had Groupon de hoogste bruto mediabestedingen op internet met € 4,6 miljoen. Dat was tegelijkertijd vrijwel het gehele bruto mediabudget.
ING is de eerste ‘traditionele’ adverteerder in de top 5 internetadverteerders met € 4,2 miljoen. Dat betekent dat iets meer dan de helft van het totale bruto mediabudget van € 8,2 miljoen van deze bank naar online display advertising gaat. Aan televisie werd in dezelfde periode € 2,7 miljoen besteed. De NS besteedde een derde van de totale bruto mediabestedingen van € 11,5 miljoen aan internet: € 3,8 miljoen. Televisie was met de helft van de totele bruto mediabestedingen het belangrijkste mediumtype voor de NS.
Simpel completeert de top 5 online adverteerders met een bruto online budget van € 3,6 miljoen. Daarmee heeft internet een aandeel van bijna 30% in het totale bruto mediabudget van het telecombedrijf. Veruit het grootste deel van de bestedingen gaat met € 7,2 miljoen naar televisie.
De strategie van Zalando lijkt wel zijn vruchten af te werpen, wij zien dagelijks veel bezoekers zoeken naar kortingen voor Zalando.nl op Vouchercode.nl.
Hun advertenties zijn zeer effectief. Maar een beetje vervelend.