Opmerkelijk vandaag in Adformatie. Een artikel over mediabestedingen gebaseerd op cijfers van Mediaxim. Tot nu toe werd Nielsen gebruikt als bron voor dit soort gegevens. Daarvoor was dat nog BBC (opa vertelt), maar blijkbaar biedt Mediaxim een goed alternatief. In de online-versie van het artikel is de maand september inmiddels gedownsized van 616 miljard naar 616 miljoen euro, de papieren versie spreekt nog over astronomische bedragen met slechts 7,3 miljard daling ten opzichte van vorig jaar. Is dan weer het nadeel van papier. Overigens registreert Mediaxim nog niet de bestedingen van online. Daarover is het nog in beraad.
Mediaxim is een aantal jaren geleden gestart op initiatief van o.a. de mediadviesbureaus. Na een onenigheid over een prijsstijging met Nielsen kwam men er achter dat er geen alternatieven waren voor Nielsen, dus werd het Belgische Mediaxim gevraagd e.e.a. op te tuigen in de Nederlandse markt. Zij startten hun metingen op 1 januari 2009. Aanvankelijk was er nog het idee om de bestedingsoperatie vanuit een JIC te laten ontstaan, maar daar werd al snel vanaf gestapt.
Mediaxim is al 8 jaar in Nederland actief als de partij die eerder samen met Intomart GfK het kijkonderzoek in opdracht van de Stichting KijkOnderzoek (SKO) uitvoerde. Maar het deel dat Mediaxim verzorgde in het oude kijkonderzoek is vorig jaar overgegaan naar Nielsen.
De meeste mediabureaus werken inmiddels al jaren dagelijks naar volle tevredenheid met de bestedingscijfers van Mediaxim. Ook de Adformatie heeft al geruime tijd een abonnement op de data en publiceert regelmatig artikelen met daarin de door journalisten zelf uitgedraaide cijfers. Dus inderdaad biedt Mediaxim een prima alternatief.
Vriendelijke groet
Cees Jan van Mourik
Sales & Business Development Manager
Mediaxim