De Nederlandse online advertising markt behaalde in het eerste halfjaar van 2011 een netto omzet van 507 miljoen euro. Dat is 10% meer ten opzichte van het eerste halfjaar in 2010. Dit blijkt uit de Online Adspend Study die Deloitte uitvoerde in opdracht van IAB Nederland. De auto-industrie gaf het eerste halfjaar van 2011 het meeste uit aan online advertising en was verantwoordelijk voor 12% van de totale omzet. De financiële dienstverlening en producenten van consumentengoederen volgen met respectievelijk 10% en 8%. Voor 2012 verwachten de ondervraagde ondernemers vooral een sterke groei binnen de markt van consumentengoederen.
In een commentaar op de ontwikkelingen zegt Roel van Rijsewijk (Deloitte): “Het eerste halfjaar van 2010 was een economisch zware periode, dat verklaart voor een deel de relatieve sterke groei van 10% in de eerste helft van 2011. De online uitgevers hebben voor de komende tijd wederom positieve groeiverwachtingen. Echter, ook nu zitten we in economisch moeilijke tijd, het is dus spannend of een sterke groei echt gehaald wordt.”
Ten slotte besteedt het onderzoek aandacht aan ‘automated trading’, de geautomatiseerde in- en verkoop van online advertentieruimte. Deze vorm van advertising is steeds meer in opkomst en stelt bedrijven in staat nog beter op een specifieke doelgroep te richten. Uit het onderzoek blijkt dat bijna de helft van de ondervraagde uitgevers deze vorm van advertising al aanbiedt, met name de grotere ondernemingen. Daarmee is ‘automated trading’ inmiddels verantwoordelijk voor 11% van de omzet uit display advertising. Dat zou voor de eerste helft van 2011 een budget van iets meer dan 9 miljoen euro betekenen.
Over het onderzoek
Voor de Online Adspend Study H1 2011 zijn in opdracht van IAB 32 grote Nederlandse internetuitgevers ondervraagd, die samen meer dan 334 websites vertegenwoordigen. De studie is uitgevoerd door Deloitte’s Online Business Innovation groep.