Volgens een onderzoek van Redshift Research zijn wij een nijver volkje als het gaat om online handelen. Afgelopen jaar plaatsten we 5,8 advertentie per persoon op Marktplaats.nl en daarmee zijn wij koploper in de negen onderzochte landen (n = 9.000 in totaal). Het afgelopen jaar werden ruim 97 miljoen advertenties op Marktplaats geplaatst. Speurders.nl zou goed zijn voor zo’n 50 miljoen advertenties. Nederland loopt ook voorop als het gaat om hergebruik van spullen. Bijna 28% zegt spullen liever te verkopen dan weg te gooien. In ItaliĆ« daarentegen gooit maar liefst 84% verkoopbare spullen weg. Tsja, je hebt VOC-mentaliteit of niet . . .
De verkoop van gebruikte spullen gebeurt in Nederland het meest via Marktplaats. Uit gegevens van STIR zou blijken dat 73% van de Nederlanders weleens een advertentie plaatst op deze site. Het bereik van Marktplaats.nl was volgens diezelfde STIR 44% in de maand juli. Die 44% beslaat dan de totale populatie van 13 jaar en ouder. Maar als je het bereik berekent voor doelgroepen die soms of vaak online aankopen doen is er een mooi verband te zien naar frequentie en nieuw versus tweedehands.
Bereik Marktplaats.nl, juli 2011
Bron: STIR Webmeter, juli 2011
In de grafiek is het bereik van Marktplaats.nl te zien van mensen die soms (tot 6x per jaar) online spullen kopen en van mensen die dat vaker doen (7x of meer). Daarbij is ook onderscheid gemaakt naar nieuw en tweedehands. Het bereik is in alle vier de doelgroepen hoger dan het bereik van 13+ en laat een hoogtepunt zien in de groep frequente tweedehands kopers. Daar heeft Marktplaats.nl een bereik van bijna 80%. Marktplaats.nl is in deze laatste doelgroep de grootste site in termen van bereik. Hyves volgt op afstand met 65%. Nummer drie is Buienradar met 57%.