Effecten Hoogersmilde op kijk- en luistercijfers

mast

Een maand geleden stond de TV-mast van Hoogersmilde in brand waarna hij zo goed helemaal in elkaar stortte. Het noorden van Nederland had toen via de ether bijna geen radio meer en TV-kijkers die geen kabel of satelliet hebben moesten het ook zonder TV doen. In dat laatste geval valt de schade dus wel mee, maar bij radio betekent deze hap uit de distributie een forse schadepost. Adverteerders worden op voorhand gecompenseerd met zendtijd, maar dat is een doekje voor het bloeden. Je kan wel GRP’s compenseren, maar het bereik in Nielsen III wordt er niet groter van. Dat blijft een blinde vlek in je mediaplan. De luistercijfers van juli (per 1 september beschikbaar) zullen straks aangeven hoe groot de daadwerkelijke schade is. De luisterdichtheid en dus marktaandelen van de getroffen stations zullen enkele procenten lager uitvallen, zo is mijn verwachting.


Bij TV valt de schade zoals gezegd mee. Aanvankelijk leek het erop alsof Nielsen III helemaal geen TV zou hebben, maar vooralsnog blijken alleen de Digitenneklanten benadeeld. Landelijk gezien heeft Digitenne een aandeel van 11%* en in het noorden schat ik een iets hoger aandeel in. Maar de effecten van de omgevallen mast zijn niet zichtbaar in de kijkcijfers. Sterker nog, juli was zelfs goed voor een plus van 5%.

In de onderstaande tabel staat de gemiddelde kijkduur per dag in minuten van televisie van week 27 t/m 32. Dat is de week voor de brand in de mast tot en met vorige week. Ter vergelijking heb ik dezelfde periode uit 2010 genomen. Hetzelfde geldt voor de hele maand juli.

Kijktijd in minuten per dag

Bron: SKO

Week 28 (de week van de brand) laat een groei zien van 12% in de totale kijktijd van televisie. Week 29 doet daar nog een schep bovenop en komt uit op een plus van 20%. Heeft ongetwijfeld te maken met de natte zomer in juli. Vorig jaar was het rondom deze periode een stuk warmer en droger (net na de finale van de WK, weet u nog . . .). Maar toch is het vreemd dat er helemaal niks te zien is in de cijfers. Ook SKO rept er niet over in het persbericht over de maand juli.

Benieuwd naar de luistercijfers.

*Bron: Media Standaard Survey 2011-I