Leestip: van 3 naar 10 miljoen vrienden

Net weer terug van vakantie. Niet veel gemist geloof ik, behalve een bui van drie weken. Wel mooi tijd gehad om eens bij te lezen. Op MF vroegen ze al welke boeken ik mee zou nemen op vakantie. Nou, dat was een hele stapel. Naast een gesigneerd exemplaar van Nico Dijkshoorn (Dijkshoorn) waren dat Meisje van de Slijterij (Petra de Boevere), De macht van Google (Peter Olsthoorn), Calimeromarketing 2.0 (Karen Romme), The Innergame of Tennis (W. Timothy Gallwey) en Raymond Spanjar’s jongensboek van 3 naar 10 miljoen vrienden. O ja, ook nog een werkje over hartslagmeters en hardlopen, maar dat gelooft u verder wel denk ik. Graag licht ik één boek toe omdat dat toch wel indruk heeft gemaakt. Zonder de andere boeken tekort te doen overigens.


Het verhaal van Hyves’ Raymond Spanjar laat na lezing toch wel de meeste indruk achter. Het is op een zeer constante meeslepende wijze geschreven. Spanjar neemt je mee in zijn avontuur, dat ooit begon als onderbreking van een wereldreis en dat eindigt bij de verkoop van ’s lands grootste social network Hyves. Maar wat mij betreft had dit boek ook geschreven kunnen worden zonder dat succes en de omvang van Hyves. We hebben hier in mijn optiek met een nieuw schrijftalent te maken.

Spanjar beschrijft met een bijna chirurgische precisie het verhaal dat hij samen met Floris en Koen beleefde. Hij neemt je mee naar nachtelijke nagelbijtsessies in de serverruimtes van Hyves en naar de uitgebreide champagnefeesten van MTV. Ook gunt hij je sneak views in de boardrooms van diverse aspirant kopers. En dat alles op een buitengewoon natuurlijke verteltoon, waarbij zoals gezegd details niet ontbreken en humor zeer geraffineerd is toegepast. Spanjar overstijgt op elk terrein de materie en blijft de rust zelve. Heeft ongetwijfeld met zijn lengte te maken. Gewend om zaken te overzien. Overzicht in combinatie met oog voor details. Een mooie mix. Bovendien laat Spanjar een bescheidenheid zien, die omgekeerd evenredig lijkt met het succes van Hyves. En niet alleen Spanjar, maar het hele team bedient zich van die bescheidenheid.

Waarom laat dit boek nou zo’n indruk achter? Het is de manier waarop het verhaal wordt verteld en hoe de mannen het avontuur hebben beleefd. Down to earth. Dat is wat zo inspireert. Kan ons ook overkomen, zo’n idee dat uit de hand loopt.

Lezen dus!

Reacties