Vandaag publiceerde IAB de nieuwe online bestedingscijfers. Nieuw wil zeggen volgens het nieuwe onderzoek zoals dat door Deloitte is uitgevoerd in opdracht van IAB. Adformatie kwam vandaag met een uitgebreid artikel in de nieuwsbrief. En wat blijkt, de bestedingen aan online reclame lagen in 2010 maar liefst 100 miljoen hoger dan de bestedingen aan televisiereclame. Dat is best een aanzienlijk verschil. Deloitte noteerde voor online 962 miljoen euro. SPOT rapporteerde eerder al een omzet van 863 miljoen voor 2010.
Deloitte stelt dat het bereik van websites geen maatstaf is voor de advertentie-inkomsten. De onderzochte internetuitgevers met een relatief laag bereik rapporteren vaak volgens de onderzoekers een bovengemiddelde advertentieomzet. Op een website voor een specifieke doelgroep met een duidelijk profiel kunnen bedrijven zeer gericht en effectief adverteren. En daar willen ze ook voor betalen, aldus Deloitte.
Een promofilmpje van het onderzoek staat hieronder:
Deloitte IAB from Big Shots BV on Vimeo.
Het rapport is exclusief voor IAB-leden te downloaden op de site van IAB.