Vooruitlopend op de jaarlijkse Nielsenrapportage publiceerde Adformatie vandaag cijfers van PMA over de netto mediabestedingen 2009/2010. Daaruit blijkt dat de markt weer aantrekt. Het Platform Media Adviesbureaus berekende een groei van 6% voor het totaal aan netto bestedingen in 2010. Daarbinnen groeien internet en bioscoop relatief gezien het hardst met respectievelijk 37% en 55%. PMA baseert de inschatting van 6% op de eigen bestedingen. Die maken naar schatting 53% van het totaal uit en zien er als volgt uit:
De groei van het PMA-aandeel (12%) ligt dus hoger dan het marktgemiddelde. PMA geeft aan dat het marktaandeel heeft gewonnen op de rest. In 2009 stond het aandeel nog op 50%. Overigens mogen bovenstaande cijfers niet zomaar 1-op-1 geëxtrapoleerd worden vanuit die 53%. Op TV bijvoorbeeld heeft PMA een aandeel van 92%. Bij andere mediumtypen is dat lager.
PMA wil dit soort cijfers nu twee keer per jaar publiceren om de inzichtelijkheid in de markt te vergroten. Daarbij moet wel rekening worden gehouden dat een aantal mediumtypen zoals Direct Mail, folders, Online search ontbreken. Voor die cijfers blijft de markt aangewezen op de rapportages van Nielsen.