Terwijl de dagbladenwereld hard werkt aan een nieuw elan via de tabloidisering maakt de branchevereniging van de reclamebureaus VEA zich zorgen over de wildgroei aan advertentieformaten. In Adformatie vandaag o.a: De Vea maakt zich zorgen over de opkomst van de tabloid in krantenland. Volgens de vereniging van communicatiebureaus ontstaat hierdoor een “˜jungle aan advertentieformaten‘. De Vea pleit er in een brief aan Cebuco voor “˜op de kortst mogelijke termijn deze ontwikkeling te keren‘. In de brief vraagt de Vea aandacht voor de problemen die het halfformaat oplevert voor reclamebureaus en adverteerders. De vereniging verwacht dat die problemen alleen maar groter worden nu na Spits, Metro, Trouw en Het Parool wellicht ook de fusiekrant van PCM/Wegener en De Telegraaf op tabloid zullen verschijnen. Hierdoor wordt de succesvolle standaardisatie van formaten en aanlevering bij dagbladen (bekend als SAM) volledig teniet gedaan, aldus de Vea.
Naarmate meer dagbladen op tabloidformaat verschijnen neemt het aantal advertentieformaten toch af?