Nog niet zo lang geleden werd Hyves gekocht door de Telegraaf en vandaag werd bekend dat RTL Nederland de hand heeft weten te leggen op Buienradar. RTL heeft deze aankoop niet gedaan om Peter Timofeef een nieuw speeltje te geven. Volgens Arno Otto, hoofd van de digitale mediatak van RTL gaat hiermee een oude wens in vervulling, namelijk toetreding tot de top 5 spelers in de internetmarkt als het gaat om bereik. Of dat waarheid wordt zullen we vanaf 1 april gaan zien, maar duidelijk is wel dat RTL in één klap een brok bereik kan toevoegen aan het digitale domein.
In onderstaande grafiek is het maandbereik van de afgelopen 12 maanden van RTL, Buienradar en de combinatie van die twee weergegeven. In de afgelopen 12 maanden haalde RTL een gemiddeld maandbereik van 34%. Buienradar was goed voor 33%. Samen halen ze 52%.
Bron: STIR Webmeter, maart 2010 – februari 2011
Naast de overall toevoeging aan bereik compenseert Buienradar ook mooi de depressie in de zomermaanden bij RTL. In de grafiek is te zien dat juni en juli een stuk lager zitten in het RTL-bereik, maar Buienradar piekt juist in die periode. Ook in de wintermaanden laat Buienradar een piek zien. Waarschijnlijk om te kijken naar de sneeuwbuien.
Benieuwd welke volgende grote aankoop ons te wachten staat. Of zijn er al geruchten?