TNS NIPO en Adfact zijn een samenwerkingsverband gestart om ‘bannerbereik’ inzichtelijk te maken. Volgens de initiatiefnemers ontbreekt op dit moment een onafhankelijk onderzoek voor het registreren van dit bereik, terwijl veel adverteerders worstelen met de vraag hoe effectief hun online campagnes én die van hun concurrenten zijn. Binnen het panel van TNS NIPO kunnen deze adverteerders nu meten hoeveel views een banner realiseert in vergelijking met die van hun concurrent. Dit gebeurt op basis van software van Wakoopa (winnaar van de MOA Innovatie Award 2010). Vervolgens combineert Adfact de verschillende banners tot campagnes, waardoor het bereik van campagnes in kaart wordt gebracht. Hierbij gaat het niet zozeer om de clicks, maar juist om de views. Die leveren informatie op die tot op heden niet beschikbaar was, vooral doordat op deze manier óók informatie over campagnes van concurrenten inzichtelijk wordt.
Het voordeel van de gebruikte techniek is dat er geen gebruik wordt gemaakt van het uitlezen van cookies, maar van software die met toestemming op de computer van consumenten is geplaatst. De adverteerder hoeft daardoor geen aanpassingen te doen aan de banners en mogelijke strengere wetgeving op het uitlezen van cookies is niet van toepassing.
Effectiviteit van banners meten
De samenwerking tussen Adfact en TNS NIPO biedt ook de basis om effectiviteit van de online campagnes te gaan meten. Bram van Schaik van TNS NIPO: “Door de handen ineen te slaan, geven we de markt waardevolle informatie over bannereffectiviteit. Dat is op dit moment één van de belangrijkste thema’s voor adverteerders. Adverteerders krijgen zo onafhankelijk inzicht in het bereik van hun eigen (online) campagnes én in die van concurrenten. Doordat wij precies weten wie in aanraking is gekomen met een bepaalde banner, kunnen we vervolgens ook de effecten in kaart brengen. Ook de vaak gestelde vraag wat de meerwaarde is van online inzet bovenop de offline media, kan zo in kaart worden gebracht.”
Het meten van bannerbereik komt in Nederland nog niet op deze schaal voor. Uiteraard beschikken de adverteerders en mediabureaus over hun rapportages uit de admanagementsystemen, maar een koppeling met een panel bestaat vooralsnog niet. Eind dit jaar zal STIR met een vergelijkbare optie komen. Vorig jaar startte zij een tenderprocedure voor het nieuwe online bereiksonderzoek en daarin is het meten van reclamebereik als eis opgenomen.
“Het meten van bannerbereik komt in Nederland nog niet op deze schaal voor.”
Hiermee wordt neem ik aan bedoeld;
De marktleiders zijn hier al 5 jaar succesvol mee bezig.
@Jan wat en wie bedoel je precies?