Uit een onderzoek van ING blijkt dat we liever de televisie de deur uit doen dan internet. De bank vroeg aan 73.000 respondenten of zij voor een periode van een maand zonder internet, televisie, social media of de krant door het leven zouden kunnen. 50% gaf aan absoluut niet zonder internet te kunnen. Een derde doet dat alleen als daar een financiële vergoeding tegenover staat en voor 18% is een internetloze maand geen probleem. Voor televisie geldt dat 30% zeker niet zonder kan, maar dat 36% aangeeft het geen probleem te vinden. ING stelt hiermee dat internet televisie heeft verdrongen als belangrijkste medium.
ING vroeg zoals gezegd ook naar een maand zonder social media en een maand zonder krant. Voor een kwart (24%) van de respondenten zijn sociale media – zoals Hyves of Facebook – onmisbaar voor een maand. Iets minder dan een kwart (23%) is met een financiële compensatie over te halen een maand zonder te doen. Ruim de helft (53%) is bereid er ook zonder vergoeding een maand lang vanaf te zien. Daarmee kennen ondervraagden een grotere waarde toe aan sociale media dan aan kranten. Het een maand lang zonder krant stellen is voor een op de vijf (22%) ondenkbaar. Dit terwijl ruim de helft (55%) zonder morren zolang van kranten afziet. Een groep van 23% is met een geldbedrag over te halen. De opkomst van internet en vele nieuwssites hebben de krant minder onmisbaar gemaakt.
Deze cijfers zullen weinig mensen verbazen, toch? Het nadeel van (het overgrote deel van het aanbod van) televisie is dat de zender bepaalt wanneer je iets kunt zien. Niet van deze tijd.
Mensen willen dingen kunnen doen wanneer ze daar tijd voor hebben en programma’s kijken wanneer ze daar tijd voor hebben. On demand is de toekomst. Een functie die digitale televisie wel biedt, maar via internet veel meer mogelijkheden kent.