De mobiele telefoon lijkt zich van eenvoudig telecommunicatieapparaat te ontwikkelen tot personal digital assistant waarmee we kunnen bellen, sms‘en, mailen, internetten, onze agenda beheren en nog wat digitale diensten verzorgen. Maar hebben we wel behoefte aan deze meer geavanceerde apparaten? Niet bepaald, zo blijkt uit onderzoek van het bureau NetPanel.
De grootste ergernissen met betrekking tot mobiele telefoons blijken naast de prijs juist het teveel aan toeters en bellen: “˜Allerlei functies die ik toch niet gebruik‘ (45%), ingewikkelde menu‘s (28%) en irritante beldeuntjes (28%).
De mobiele telefoon wordt voornamelijk gebruikt voor bellen (99%) en in mindere mate voor sms‘en (89%). Voorzover er behoefte is aan de nieuwe diensten die de telecommaatschappijen aanbieden, dan voornamelijk bij jongeren tot 20 jaar. Hoe ouder de respondent is des te vaker deze zich ergert aan het teveel aan “˜toeters en bellen‘: maar 21% van de jongeren tot 20 jaar ergert zich, tegen maar liefst 73% van de 50+ers. De mobiele telefoon wordt (nog) niet gezien als PDA en al helemaal niet als digitale alleskunner, maar als … telefoon.
Vraag een PDF met alle uitkomsten aan bij Netpanel.