Nieuw onderzoek uit het Familiekenniscentrum: Gezinnen willen herkenbare, uit het leven gegrepen reclame met veel kleur en weinig tekst. Reclames moeten informatief en eerlijk zijn en bij voorkeur het product tonen. Komt allemaal uit een onderzoek waarin vaders, moeders en kinderen hun mening geven over reclame-uitingen in het algemeen en specifiek over twaalf printadvertenties uit de branches Food, Automotive en Beeld & Geluid. Advertenties die gezinsleden overtuigen voor een merk te kiezen, hebben gemeen dat ze een duidelijke, inhoudelijke boodschap communiceren. Gezinsleden willen geen overdrijvingen en onduidelijke termen. Het noemen van prijsinformatie blijkt een must en kleine lettertjes zorgen voor argwaan.
De in het onderzoek onderzochte Food-advertenties vindt de respondent (PW: welke respondent uit het gezin?) het meest aantrekkelijk. Dit komt vooral door de entertainmentwaarde, vormgeving en kleur. Het is van belang dat de informatie, behalve waarheidsgetrouw, simpel en duidelijk is.
Gezin is geen doelgroep
Voor de onderzochte Beeld & Geluid-advertenties geldt dat moeders graag een advertentie zien die sfeer en gezelligheid uitstraalt: ‘Ik zou proberen een huiselijke sfeer te creëren, met gewone mensen.’ Vaders vragen zich ook hier af of er niet minder gebruik gemaakt kan worden van Engelse en ingewikkelde termen. Kinderen willen vooral vrolijke kleuren en korte pakkende teksten.
Gezinsleden vinden de voorgelegde auto-advertenties vaak onduidelijk door de gebruikte termen. Vaders willen vooral duidelijkheid over de kosten en moeders willen alles weten over veiligheid en interieur. Ze willen niet teveel technische uitleg en zien het liefst echte mensen, en geen ‘bling bling, snelle jongens of blonde dames’. Kinderen kiezen keer op keer voor humor en kleur en gaan voor grappig en origineel.
Deze twee voorbeelden van de uitkomsten geven mijns inziens aan dat het lastig is om het gezin als één doelgroep te zien. Vrouwen willen wat anders dan mannen en kinderen willen wat anders dan hun ouders en andersom. Samen vormen ze een gezin, maar de personen binnen dat gezin ervaren elk op hun eigen wijze de communicatie rondom producten of diensten. Ik blijf er dan ook bij dat het gezin geen doelgroep is die onder één noemer te benaderen is via advertenties of andere vormen van communicatie. Maar misschien kan iemand mij op andere gedachten brengen.
De onderzoekspublicatie ‘De waardering van reclame’ geeft behalve onderzoeksresultaten tips voor verbetering en do’s en don’ts voor het optimaal aanspreken van gezinsleden via advertenties.
De publicatie is hier aan te vragen.