Zojuist komt het persbericht hier binnen met de mededeling dat Multiscope per eind van dit jaar stopt met het meten van online bereik. Multiscope geldt als één van de pioniers op dit gebied en meet het bereik van websites sinds mensenheugenis. Volgens directeur John Kivit liggen er voor Multiscope meer kansen in het buitenland en is de markt voor online bereiksonderzoek te beperkt in Nederland. Kivit: “De markt voor internet bereiksonderzoek in Nederland is relatief klein. Om die reden dien je een dergelijke dienstverlening internationaal aan te bieden om schaalvoordelen te behalen. Daarnaast is de markt voor internet bereiksonderzoek in Nederland de afgelopen twee jaar gestabiliseerd terwijl onze panel en software activiteiten juist wel snel gegroeid zijn. We zien voor de lange termijn daar meer kansen en vinden het belangrijk meer ruimte te creëren voor innovatie.”
Begin dit jaar is door Multiscope gekozen voor een focus op de snel groeiende (internationale) activiteiten, panels en software. Deze strategische keuze geeft het bureau meer ruimte voor toekomstige innovaties met meer toegevoegde waarde en synergie met de kerndiensten.
De huidige klanten zijn inmiddels op de hoogte gebracht. De dienstverlening voor de lopende contracten eindigt op 31 december 2010. Multiscope zal per klant proberen om delen van hun onderzoeksbehoefte in te vullen met andere diensten. De jaarranglijst van best bezochte websites zal in december van dit jaar voor de laatste keer verschijnen.
Het online bereiksonderzoek van Multiscope, beter bekend onder de naam Visiscan, bracht de naamsbekendheid, bereik en waardering van de top 1000 websites van Nederland in kaart. Klanten konden met de gehanteerde methodiek websites vergelijken volgens een onafhankelijke standaard. Multiscope Visiscan meet het bereik via een landelijk representatief panel en registreert van deze groep doorlopend het surfgedrag.
Na het stoppen van Visiscan resteert alleen nog STIR als online bereiksonderzoek in Nederland.
Jep, Nederland blijft een klein land. Je ziet het tegenwoordig met steeds meer bedrijven en ook zeker websites die engelstalig worden. To bad.
Helemaal mee eens @mediaberg. Toch zie je dat grote bedrijven toch vaak ook ‘native’ sites aanbieden om toch meer participatie mee te krijgen van haar bezoekers. Uit onderzoek blijkt bijvoorbeeld ook dat mensen liever browsen in hun eigen taal, ookal zijn ze nog zo goed in Engels. Met een paar simpele scripts is dit gemakkelijk aan te passen, de dienstverlening zelf alleen is wat lastiger als dit te internationaal gefocust is.
groeten,
Stijn Driessen