Zowel SPOT als RAB maakten vorige week melding van een spectaculaire groei van de de reclamebestedingen. SPOT (TV) noteerde een toename van 14,5% en kwam voor het tweede kwartaal uit op 242 miljoen euro. RAB (radio) rapporteerde 5,6% groei in het tweede kwartaal en telde 62 miljoen radio-euro’s. Maar ’t zijn groeicijfers ten opzichte van hetzelfde kwartaal van vorig jaar en ja, toen was het kommer en kwel met dalingen van zo’n 10 tot 15%. De nu gepresenteerde cijfers laten zien dat we weer in de buurt van de 2008-cijfers komen. Althans voor televisie dan.
Televisie deed in de eerste helft van 2008 nog 414 miljoen, nu in 2010 is dat bijna 398 miljoen euro. De daling naar 367 miljoen in 2009 is dan ook typerend voor dat jaar.
Netto mediabestedingen radio en televisie (mln. euro) eerste helft 2008, 2009 en 2010
Televisie doet het in vergelijking met radio dus iets beter en zal eerder op het oude niveau terug zijn. De achterstand op 2008 is slechts 4%. Radio loopt met 110 miljoen over de eerste helft van dit jaar wat verder achter op de omzetten van 2008. De achterstand is hier 12%.