Vandaag publiceerde STER de resultaten over 2009. Volgens het persbericht bedroeg het netto resultaat 190 miljoen euro en dat is 16% minder dan in 2008. De crisis heeft dus ook bij de publieke omroep flink huisgehouden. In het jaarverslag 2009 zijn meer details te vinden over de resultaten van STER. Ondanks de scherpe daling is de stichting tevreden. Cees van den Vijver, voorzitter STER, schrijft in het jaarverslag: “Gezien de wereldwijde economische krimp en het ontbreken van grote evenementen is dit een uitstekende prestatie van de Sterorganisatie.”
In het jaarverslag van STER vinden we nog wat aanvullende informatie over bestedingen en mediaconsumptie. O.a. deze grafiek, met een voorspelling van de bestedingen aan radio, televisie en internet in 2009:
Bron: Jaarverslag STER 2009
STER verwacht dus een daling van 10% in 2009. Dat zou betekenen dat STER marktaandeel heeft ingeleverd vorig jaar. Definitieve cijfers volgen binnenkort als Nielsen het jaarrapport netto mediabestedingen publiceert.