Het Belgische bureau Medialogue, dat voor Sanoma advertentieruimte verkoopt voor de Belgische titels bestaat tien jaar. Tijd voor een onderzoek naar de effectiviteit van advertenties in publieksbladen. Het blijkt dat ruim 25% van de tijdschriftlezers een advertentie ziet en onthoudt om welk merk het gaat (56,9% van de ondervraagden wist een advertentie te herkennen; daarvan wist 41,8% om welk merk het ging).
Het onderzoek bestond uit een grootschalige test van bijna 3.000 campagnes en 300.000 opservaties. De waardering voor advertenties bleek hoog. De likeability kwam uit op 6,1 op een schaal van 1 tot 10. Sommige merken, zoals die van parfums haalden een nog hogere score.
Een van de uitkomsten is koren op de molen van het saleshouse: een advertentie wordt vaker herkend naarmate het reclamebudget groter is en de consument vaker wordt bereikt. Het oordeel verandert dan niet. Oftewel: plaats meer advertenties!
Volgens Medialoque heeft de hoeveelheid advertenties in een tijdschrift geen invloed op het resultaat.
De resultaten staan in het boek Stop|Watch dat Medialogue uitgeeft. Het boek geeft antwoord op vragen als: is de linker of de rechter pagina effectiever, werkt humor in advertenties en hebben advertenties met kortingsbonnen meer impact?