Na de dagbladen is het de beurt aan de tijdschriften. We hebben het over de gecertificeerde oplagecijfers 2009, die gisteren door HOI, Instituut voor Media Auditing zijn gepubliceerd. De tijdschriftenmarkt is beduidend omvangrijker dan die van de dagbladen. Althans als we kijken naar het aantal titels en de oplage. In 2009 telde HOI 243 titels verdeeld over 18 categorieën. De betaalde oplage steeg licht met 1% tot een totaal van 19,5 miljoen exemplaren. Kijken we naar de totale oplage (inclusief gratis verspreiding en andere vormen van oplage) dan bedraagt de groei 2% en komen we uit op 33,6 miljoen exemplaren. Per categorie ziet dat er zo uit:
Bron: HOI
Samenstelling: Mediaonderzoek.nl
Slechts 5 van de 18 categorieën hebben een groeipercentage dat boven of gelijk aan de markt is. De overige 15 zitten daaronder, met als grootste dalers de managementbladen en culinaire bladen. Bovenaan zien we de mind-en bodybladen en sportbladen die hun oplages met zo’n 20% zagen toenemen. Bij de mind- en bodybladen is de introductie van SONJA de oorzaak van de sterke stijging. Bij de sportbladen zijn maar liefst 4 nieuwe titels verschenen in 2009. Dat geeft de oplage uiteraard een positieve impuls. Zonder de nieuwe titels groeien de mind- en bodybladen 1% en blijven de sportbladen op hetzelfde niveau als een jaar geleden. De nieuwe titels hebben dus een behoorlijke invloed op de groeicijfers. HOI telde in 2009 in totaal 14 nieuwe titels. Negen titels verdwenen in 2009 van de markt.
Als we vervolgens ook de gratis en overige oplage uit de totalen halen houden we de zogeheten kernoplage over. Dat is de betaalde oplage voor abonnementen en losse verkoop. De cijfers (exclusief nieuwe titels):
Bron: HOI
Samenstelling: Mediaonderzoek.nl
De gezinsbladen blijken nu de grootste groeiers te zijn. Het is bovendien de grootste categorie met ruim 5,5 miljoen exemplaren. In die zin leveren de gezinsbladen een belangrijke bijdrage aan de ontwikkeling van de markt. De RTV-bladen, de nummer twee als het gaat om omvang, laat juist een daling zien van 4%. In deze groep is Veronica Magazine de meest belangrijke verklaring. HOI rapporteerde een daling van maar liefst 19% voor deze titel. Helemaal onderaan vinden we de mannenbladen en opvoedingsbladen met dalingen van respectievelijk 11% en 14%.
De spreadsheet met de oplagecijfers waarop dit artikel is gebaseerd is hier te downloaden.