Volgens BARB, zeg maar de Britse SKO, wordt wekelijks 2,5 uur meer televisie gekeken in vergelijking met een jaar geleden. Althans in de Britse markt. Dat is een groei van gemiddeld 21 minuten per dag. De crisis is volgens de onderzoekers de meest verklarende factor. Minder geld en meer thuis resulteert in een langere tijd voor de buis. Zie onderstaande grafiek, waarin de gemiddelde kijktijd per week is weergegeven:
Naast de crisis speelt ook digitale televisie een rol. Men zou steeds vaker opgenomen programma’s kijken. Maar ja, dat is in veel gevallen substitutie en geen aanvulling. Tenzij uitgesteld kijken voor het eerst is opgenomen in de kijkcijfers van 2010. Maar dat haal ik er vooralsnog niet uit. Of zou het nieuwe panel er iets mee te maken kunnen hebben? Sinds dit jaar is TNS verantwoordelijk voor het nieuwe TV-panel (n = 5.180 huishoudens). Afgelopen acht jaar was AGB Nielsen de panelprovider. Iemand?
Reacties