Vanochtend presenteerde Marja Ruigrok op The Next Web Conference een vernieuwde versie van het onderzoek naar het gebruik van internet. Dit onderzoek is uitgevoerd door Ruigrok|Netpanel, het bureau van Marja. Uit de resultaten van het onderzoek blijkt dat er op dit moment drie groepen surfers te onderscheiden zijn. De groep ‘Just surfing around’ is de eerste. Het betreft 37% van de Nederlanders, ze zijn ouder dan 55 jaar, lager opgeleid en gemiddeld 10 uur per week online (exclusief mail). Deze groep ziet het internet als een informatiebron. De tweede groep wordt aangeduid als ‘Function first’: 41% van de Nederlanders, gemiddeld 45 jaar, hoger opgeleid en 16 uur per week online. Deze groep ziet internet puur als een functioneel instrument. De derde groep beleeft nog de meeste lol op internet. Ze worden ‘Into fun & games’ genoemd. 22% van de Nederlanders, gemiddeld 34 jaar, hoger opgeleid, vaak mobiel internet en 26 uur per week online. Zij zijn vooral voor hun plezier online.
De hele presentatie is hier te zien op de website van Netpanel. Andere uitkomsten van het onderzoek zijn:
– Mannen en jongeren besteden meer tijd online dan vrouwen en ouderen
– We zijn gemiddeld 16 uur per week online
– De meest gebruikte toepassingen zijn functioneel (informatie, product oriĆ«ntatie, bankieren en nieuws)
– Video content is king (video, muziek, podcast, TV)
– Vrouwen gamen meer dan mannen en plaatsen ook meer foto’s op het web
– Interactie op sociale netwerken stijgt: in 2007 was nog maar 40% actief op sites als Hyves, Facebook en LinkedIn. In 2010 is dat 72% (25% besteedt meer dan 7 uur per week op deze netwerken)
Hyves is nog steeds het meest populair, maar daalt in populariteit (vorig jaar vond 67% dit netwerk nog haar of zijn favoriete netwerk, in 2010 is dit gedaald naar 49%). Facebook stijgt in populariteit. Vorig jaar was dit voor 3% van de Nederlanders het favoriete netwerk, dit jaar is dat 17%.
– Twitter groeit van 3% actief gebruik in 2009 naar 9% actief gebruik in 2010
– Net als vorig jaar heeft ongeveer 40% toegang tot internet via de mobiele telefoon. Vorig jaar gebruikte van deze groep nog geen 30% deze toegang, nu is dat gestegen tot 65%. Internetgebruik via de mobiel neemt dus toe.
– 5% van de Nederlanders deelt zijn of haar locatie op internet (location based services). 2% is actief op Foursquare (van de Next Web bezoekers is meer dan de helft actief op Foursquare). Het is vooral de fun & games doelgroep die location based services interessant vindt (11%).
– Van de niet-gebruikers van location based services staat 8% open om zijn locatie te delen met hun eigen netwerk, maar ook met winkels en bedrijven
Ik mis de groep van studenten die actief zoeken naar informatie voor werkstukken et cetera. Daarnaast studenten die veel op Social Media actief zijn, zogenoemd de Social Media-generatie, waar delen centraal staat. Waarom worden die groep niet apart gespecificeerd?
groeten,
Stijn Driessen