Het Nederlands MediaNetwerk maakt melding van een onderzoek in opdracht van de Ministeries van OCW en EZ. De twee ministeries hebben Nielsen en TNS NIPO gevraagd samen een grootschalig onderzoek te doen naar de ontwikkelingen van de bestedingen in de mediasector. De bureaus zullen kijken in welke mate er sprake is van substitutie of synergie van bestedingen tussen de diverse mediaplatformen. De uiteindelijke bevindingen worden voor het zomerreces aangeboden aan de Tweede Kamer. Als aanleiding voor het onderzoek noemt de overheid “de stagnerende reclame-inkomsten in de mediasector, een ontwikkeling waar met name dagbladen last van hebben. Hierdoor staan de huidige verdienmodellen van media onder druk.”
Het onderzoek zal uit twee delen bestaan: een kwantitatieve reclamebestedingenanalyse en een serie kwalitatieve expertinterviews. Naast inzicht in de mate van substitutie of synergie, wordt bij de expertinterviews ook aandacht besteed aan crossmediale inzet van reclamecampagnes en nieuwe reclamemogelijkheden voor print in het algemeen, en dagbladen in het bijzonder. Hiervoor worden adverteerders, mediabureaus, media-exploitanten en andere media-experts geïnterviewd.
Misschien kunnen de onderzoekers ook nog even de voorlopige uitslagen van de Top of Flop meenemen. Eind van deze week worden de definitieve uitkomsten bekend, maar nu staat al vast dat tv-reclame, telemarketing en printreclame minder populair zullen zijn dit jaar. Zoals het er nu naar uitziet gaat het vrijgekomen budget dan voor een groot deel naar online advertising, want 78% van de respondenten verwacht hier drukker mee bezig te zijn dit jaar. Vrijwel alle vormen van online communicatie zitten volgende de enquĂȘte in de lift. Zelfs Twitter, dat vorig jaar nog als flop werd bestempeld. Duidelijke daler in de online categorie zijn de banners. (Bron: Adformatie)