Vanochtend al het bericht van Nielsen dat 2009 een daling liet zien van 3% als het gaat om de bruto mediabestedingen 2009. Gebeurt niet vaak dat de bruto mediabestedingen dalen, maar ach, ’t is crisis. Maar nu komt hetzelfde bureau pas echt met een crisisbericht: 2009 telde maar liefst 43% minder personeelsadvertenties in vergelijking met het jaar daarvoor. 43%! Da’s bijna een halvering. Een jaar geleden rapporteerde Nielsen nog een daling van 7% over heel 2008. Dat is dus peanuts, zo blijkt nu. Nielsen registreert de personeelsadvertenties in meer dan duizend media waaronder de landelijke en regionale dagbladen, vak- en managementbladen en de belangrijkste vacaturesites.
In totaal werden er in de periode januari – december 2009 bijna 735.000 personeelsadvertenties geregistreerd. Hiervan stonden er bijna 40.000 in Dagbladen (een daling van 45,1%), 22.500 in Vak- en Managementbladen (een daling van 47,2%) en bijna 667.000 op Internet (-42,9%). Verder zijn er ruim 6.000 personeelsadvertenties in Overige mediumtypen geregistreerd. Hier werd een daling van 45,6% gemeten.
In het eerste kwartaal van 2009 nam het aantal personeelsadvertenties af met 36,3% tot ruim 225.000 personeelsadvertenties, in het tweede kwartaal werd een daling genoteerd van 48,9% (187.000 personeelsadvertenties), het derde kwartaal is afgesloten met een daling van 46,1% (bijna 162.000 personeelsadvertenties) en het vierde kwartaal is de daling verder teruggelopen tot 41,2%, oftewel 161.000 personeelsadvertenties.
Evenals in het derde kwartaal, was de daling van het aantal personeelsadvertenties in het vierde kwartaal het grootst voor de Vak- en managementbladen (-50,0%). Ten opzichte van het derde kwartaal was dit het enige mediumtype waarvan de daling van het aantal personeelsadvertenties verder is toegenomen in het vierde kwartaal.
Heftig dit!
Logisch gezien de recessie (ook de jobboards laten een enorme daling zien) in combinatie met de enorme tarieven die je voor een printadvertentie betaald.