Vorige week werd bekend dat de bestedingen aan televisiereclame dalen bij een lichte toename van de kijktijd. Zojuist publiceerde RAB een vergelijkbaar ‘beeld’ voor radio. In de eerste helft van 2009 nam de luistertijd toe met 3 minuten tot 3 uur en 14 minuten per dag. Tegelijkertijd daalden de bestedingen aan radioreclame in dezelfde periode met 15% tot iets meer dan 106 miljoen euro. Vorig jaar werd in de eerste helft nog bijna 125 miljoen euro uitgegeven. Daarmee zijn de cijfers van radio nog dramatischer dan die van televisie. Daar daalden de bestedingen met iets minder dan 12% in het eerste halfjaar van 2009.
RAB-directeur George Bohlander zegt in het persbericht: “Mede doordat radio op steeds meer platformen te beluisteren is, blijft de luistertijd onverminderd stijgen. Op 6 oktober zal RAB tijdens een In2Radio bijeenkomst de opmerkelijke resultaten bekend maken van het onderzoek naar het gebruik van de verschillende radioplatforms. De netto bestedingen blijven ook bij radio onder druk staan, waarbij er bij de radiobestedingen een aantal opvallende verschuivingen bij de adverteerdersbranches heeft plaatsgevonden. De top 4 branches (transport, retail, financiële dienstverlening en overheid) zijn in het 1e half jaar qua belang vergelijkbaar. Vorig jaar was de financiële dienstverlening duidelijk nummer 1. Nu is transport de grootse branche bij radio. De auto-adverteerders zetten zwaar in op radio. Dit is tegengesteld aan de ervaringen van andere mediumtypen. Dit is het gevolg van de directe call-to-action die radio biedt en de uitstekende kostenefficiency en de snelle opbouw van bereik”.
Waarvan akte!