Een kleine maand geleden rapporteerde Nielsen nog over een lichte daling van de netto mediabestedingen in 2008, nu komt het bestedingsbureau met een dikke min over de eerste helft van 2009. Het gaat weliswaar over de bruto bestedingen (zonder verrekening van kortingen en speciale prijsafspraken), maar toch. Nielsen kwam uit op € 2,73 miljard over de periode januari tot en met juni. Da’s een daling van 5,9% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Alleen in de groep retail was er een flinke stijging te zien. Dat kwam ook terug in de bestedingen per mediumtype. Folders – het mediumtype van de retailers – steeg als enige. Alle andere mediumtypen hadden te maken met een daling van de bruto mediabestedingen.
Het persbericht van Nielsen zegt verder:
Vooral de printmedia hadden last van dalende mediabestedingen. Dit cluster kwam uit op -11,4%. Publiekstijdschriften zagen de mediabestedingen dalen met 18,2% (!) tot € 164 mln. Ook de Vaktijdschriften hadden te maken met teruglopende bestedingen en liep 16,5% terug tot € 92 mln. Dagbladen kwam uit op -7,4% (€ 409 mln.), terwijl dit mediumtype in het eerste kwartaal van dit jaar nog een daling liet zien van 9%. Een deel van die daling wordt echter veroorzaakt door het verdwijnen van DAG, dat in het tweede kwartaal van 2008 nog wel verscheen. Sponsored Magazines wist de groei van het eerste kwartaal niet vast te houden en kwam uit op € 20 mln. (-3,2%). Nieuwsbladen daalde met 16,4% tot bijna € 3 mln.
Binnen de audiovisuele media daalde Televisie met 3% en kwam daarmee uit op € 1,39 mld. Debet hieraan was de daling in het tweede kwartaal van 4,6%. De bruto mediabestedingen aan Radio liepen terug met 8,5% tot 242 mln. Bioscoop bleef praktisch stabiel en noteerde een min van maar 0,1%, de bestedingen namen af tot € 5,3 mln. In totaal kwam het cluster audiovisuele media hiermee uit op -3,8% ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Verder ontkwam ook Out of Home niet aan de gevolgen van de crisis, de bruto mediabestedingen aan dit mediumtype namen af met 9,6% tot € 123 mln.
Marktaandelen
Ondanks de afgenomen bruto mediabestedingen zag Televisie het marktaandeel toenemen en steeg met 1,4 procentpunt naar 51,2%. Naast Televisie wist alleen Folders het marktaandeel te vergroten (+0,7 procentpunt) en kwam uit op 10,0%. Radio daarentegen zag het marktaandeel afnemen met 0,3 procentpunt en kwam uit op 8,9% ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder.
Binnen Printmedia daalde het marktaandeel van Publiekstijdschriften met 0,9 procentpunt het meest en kwam uit op 6,0%. Vaktijdschriften zag het aandeel dalen van 3,8% naar 3,4%. Ook Dagbladen zag het marktaandeel afnemen met 0,3 procentpunt en kwam hiermee over de eerste zes maanden van 2009 uit op 15,0% marktaandeel. Sponsored Magazines (0,7%), Nieuwsbladen (0,1%) en Bioscoop (0,2%) bleven gelijk, Out of Home daalde met 0,2% en kwam uit op 4,5%.
Branches
Binnen de top 5 branches namen alleen de bruto mediabestedingen van Retail toe (3,0%). Voedings- en Genotmiddelen (-2,0%), Horeca, Toerisme en Recreatie (-1,6%), Persoonlijke Verzorging (-6,1%) en Telecom ICT (-3,7%) namen af. Opvallend was verder dat het mediabudget in Bouw & Onroerend Goed fors teruggeschroefd werd met -36,8% alsook de bestedingen in Financiële Dienstverlening (-33,2%) en Consumenten Electronica (-30,6%).
Adverteerders
Over de eerste zes maanden van 2009 hebben Unilever en KPN, de nummers 1 en 2 in de lijst met adverteerders, meer besteed dan in dezelfde periode een jaar eerder. Unilever besteedde 2,0% meer en KPN 5,5%. Verder besteedde Schuitema nog steeds meer dan vorig jaar en kwam over de periode januari ““ juni uit op een groei van 39,2%. Ook Coca Cola is anti cyclisch gaan adverteren en besteedde 24,3% meer. In de top 10 adverteerders heeft Albert Heijn de bruto mediabestedingen het meest teruggeschroefd (-21,1%), maar ook Procter & Gamble (-5,9%) en L‘Oréal (-3,0%) bereikten niet het budget van de eerste zes maanden van 2008.