Meer dan 80 % van de reclamezendtijd wordt niet gezien door de TV kijkers. Zij beschouwen reclame als een ongewenste onderbreking van de programma‘s die ze wél willen zien en in de reclamezendtijd doen ze van alles behalve reclame kijken. Die ontluisterende bevindingen komen naar voren uit de studie “˜Schokkend Nieuws voor de Buis‘, die in opdracht van BVA bond van adverteerders is uitgevoerd door strategisch marketing, communicatie en media bureau MM&MO. De resultaten van het onderzoek werden 12 januari j.l. bij Randstad Holding in Amsterdam gepresenteerd aan bijna 200 geïnteresseerden uit de branche.
De genoemde percentages zijn een resultaat van een zeer uitgebreide registratie van kijkgedrag, waarbij 100 huishoudens (341 personen) in het laatste kwartaal van 2004 een avond lang met vier camera‘s zijn gevolgd in hun kijkgedrag naar TV. Dit leverde bijna 600.000 kijkseconden op, die zijn geanalyseerd naar het feitelijk gedrag dat mensen laten zien voor TV. De combinatie van hun gedrag en hetgeen gebeurt op TV (dat beeld wordt geregistreerd door één van de vier camera‘s) biedt een keur aan mogelijkheden om het kijkgedrag te kunnen analyseren.
De overkoepelende organisatie van TV-zenders, SPOT, reageerde onmiddellijk. Klik hier voor de reactie.