Vorige week werd bekend dat de bestedingen aan televisiereclame met 10% waren gedaad in het eerste kwartaal van 2009. Gisteren maakte RAB vergelijkbare cijfers voor radio bekend. De daling bedroeg over Q1 11,5%, waar de bestedingen aan radioreclame op € 47,5 miljoen uitkwamen. Vorig jaar was het eerste kwartaal nog goed voor € 53,7 miljoen. De luistertijd van radio nam wel toe. Gemiddeld luisteren we per dag 3 uur en 17 minuten naar de radio. In 2008 was dat 6 minuten korter, oftewel 3 uur en 11 minuten. Is ook lang hoor!
Net als de directeur van SPOT (televisie) weet ook George Bohlander van RAB dat ‘zijn mediumtype’ in deze crisistijd aandeel wint ten opzichte van de andere media: “In het 1e kwartaal 2009 staan alle mediabestedingen onder druk en ook radio heeft met deze gevolgen te maken. Het marktaandeel van radio stijgt wel, omdat adverteerders in deze tijd meer focus leggen op actiematige en korte termijn doelstellingen en meer aandacht geven aan kostenefficiënte media die flexibel en zeer snel inzetbaar zijn, waardoor radio vaker ingezet wordt”. Eerder gaf SPOT aan dat op basis van de bruto bestedingen TV aandeel wint ten opzichte van print, radio en outdoor.
Echte zekerheid daarover krijgen we pas in het najaar als Nielsen het halfjaarrapport over de netto mediabestedingen gaat publiceren. Dat zal ergens rond september zijn. Tot die tijd blijft het speculeren.
Reacties