De Stichting Internetreclame (STIR) heeft vandaag de nieuwste cijfers over de consumptie van internet in Nederland bekendgemaakt. Hieruit blijkt dat de surfpopulatie in 2008 is gestegen tot 82% (was 81% in 2007) en dat de gemiddelde surftijd met 8% is toegenomen tot 6,9 uur per week. De cijfers zijn afkomstig uit de Establishment Survey die elk half jaar door Intomart GfK wordt uitgevoerd in opdracht van STIR en IAB Nederland.
De surftijd van 6,9 uur per week is berekend over alle Nederlanders van 13 jaar of ouder. Kijken we alleen naar de surfers dan is de surftijd 8,4 uur per week. In totaal nam de internetconsumptie (surfpopulatie x surftijd) in genoemde periode toe met bijna 8%, waarvan het grootste gedeelte door een langere surftijd.
Veruit de grootste groei wordt gerealiseerd door de groep 50-plussers. De internetpenetratie steeg hier van 59% in 2007 naar 63% in 2008 en de gemiddelde surftijd nam in deze groep toe van 3 uur per week tot 3,5 uur per week. Bij de groep 13-34 jaar is de internetpenetratie inmiddels op 99% uitgekomen. Zij zijn met 10,6 surfuren per week de meest intensieve surfers. Hun aandeel in de totale surftijd bedraagt ruim 60%.
Internet liet als enige mediumtype een groei zien in tijdsconsumptie. Televisie, radio en tijdschriften lezen daalden allemaal in 2008 als gekeken wordt naar het aantal uren per week dat hier aan besteed werd. Het lezen van kranten bleef in tijd gemeten gelijk. Het consumptie-aandeel van internet steeg van 11,3% in 2007 naar 13,7% in 2008. In de groep zware surfers (meer dan 5 uren per week) heeft internet inmiddels een aandeel van 25%.
De Establishment Survey is een populatie-onderzoek onder 2.000 Nederlanders van 13 jaar en ouder dat het gebruik van media en specifiek internet in kaart brengt.
Bron: STIR
Alleen al aan de manier van meten en het veelvuldig gebruik van het irritante jaren ’90 woordje “surfen” blijkt al hoe ver deze onderzoeken de plank misslaan door te pogen internet-gebruik op dezelfde manier te meten dan oude media.
Online zijn is voor een groeiende groep mensen gewoon een 24/7 feit (en die groep zal groeien tot nagenoeg 100%), en de varierende intensiteit waarmee men gebruik maakt van dat continu online zijn valt niet te meten. Althans, niet in termen die ook maar enigzins vergelijkbaar zijn met oude media consumptie.
“surftijd”, laat me niet lachen. We leven niet meer in de jaren ’90 waarin het nog een interessante hobby was om avonden lang over het web te “surfen”, af en toe eens afgewisseld met een mailtje.
Het is een onomkeerbare trend, kijken wat je wil, wanneer je het wil. En met het internet kan dat. Vooral door het steeds groter wordende Online Video aanbod. Een beeld zegt meer dan 1000 woorden maar bewegend beeld zegt meer dan tienduizend woorden. Ik hou van koken, als ik in een kookboek lees ‘carameliseer de suiker in 100 ml water’ dan moet ik al flink wat voorkennis hebben. Toon mij een kookvideo of een videorecept op http://www.LetsCookit.tv bijvoorbeeld, dan heb ik in 1, 2, 3 begrepen wat ik moet doen en vooral hoe. DÃ t is de reden waarom het internet de toekomst is. Ik wil het weten en wel nu en hou het ajb simpel, online video dus.
Hmm dit onderzoek lijkt niet echt accuraat.
En de groei blijft doorgaan. Maar de manier van gebruik is totaal verandert.
Het is nu veel meer geïntegreerd in het dagelijkse leven.