Nadat eerder online een dip in de reclamebestedingen liet zien in Q4 2008, blijkt dat televisiereclame ook niet geheel crisisbestendig is. Vandaag presenteerde SPOT de netto bestedingscijfers over heel 2008, maar die werden flink ‘verstoord’ door de kredietperikelen van Q4. De uitgaven voor spotreclame stegen in 2008 van € 851 miljoen in 2007 naar € 855 miljoen in 2008. Dat is een stijging van 0,5%, maar het commentaar van SPOT bij deze cijfers is: “Net zoals de Nederlandse economie, draait het televisiebedrijf in de eerste drie kwartalen van 2008 goed. Een gemiddelde groei van ca. 5% maakt de verwachting reëel dat het jaar goed zal kunnen worden afgesloten. Maar ook de televisiebedrijven ontkomen niet aan de omkeer in het vierde kwartaal. De daling van de bestedingen in het vierde kwartaal doet de groei van de eerste drie kwartalen wegsmelten. Per saldo blijft een toename van de bestedingen staan van 0,5%.”
Adverteerders voor verzekeringen, voor computerspellen en voor frisdranken laten in 2008 de sterkste groei zien. Fast Movers en Retailers blijven de tezamen belangrijkste adverteerders van televisiereclame. Zij nemen meer dan de helft van de bestedingen voor hun rekening. De automobielbranche, de banken en de verzekeringen vormen daarna de grootste sectoren.
Nieuw in het financieel jaarverslag is de rapportage van de non-spot bestedingen. Hieronder worden, buiten de spotinkomsten, alle andere, direct aan programmavertoning gerelateerde adverteerdersinkomsten verstaan, inclusief de door adverteerder betaalde bijdragen aan de productiekosten. Dit wordt ook wel branded content of sponsoring genoemd. Voorbeelden zijn in program branding en billboarding. Deze non spot bestedingen laten de laatste jaren een sterke groei zien van € 85 miljoen in 2006, € 93 miljoen in 2007 en een “recordomzet” van € 119 miljoen in 2008.
Voor 2009 verwacht SPOT een toename van de reclamebestedingen van 0 tot 2%. Dit is wel afhankelijk van het eventueel aantrekken van de economie in de tweede helft van het jaar. Voor 2008 werd aanvankelijk een groei van 5% verwacht, maar gezien de ontwikkelingen in Q4 is die voorspelling uiteraard niet uitgekomen.