Aanvankelijk was het idee om de mediabestedingsregistratie in een JIC te gieten. Dat is een Joint Industry Committee waarin exploitanten, adverteerders en mediabureaus samenwerken. Maar tot een JIC is het bij de mediabestedingsregistratie niet gekomen, zo blijkt nu. Toch heeft MediaXim besloten om mediabestedingen te gaan registreren in Nederland en wel vanaf 1 januari 2009. Hiermee krijgt Nielsen Media Research er een concurrent bij. Het feit dat er niet gekozen is voor een JIC-model betekent dat MediaXim eigenaar van de data is en deze voor eigen rekening en risco zal gaan exploiteren. Toch zullen de betrokken partijen (BVA en PMA) een samenwerkingsmodel nastreven waarin volgens het persbericht “grote waarde wordt gehecht aan een gebruikersgroep die de wensen en verlangens van de gebruikers kenbaar zal maken en vooral in de beginfase een belangrijke rol zal spelen in de keuze van de te registreren media en elementen en de tarieven waartegen de bruto reclamebestedingen zullen worden berekend.” Dat is een hele mond vol.
Het komt er feitelijk op neer dat de BVA en PMA in Mediaxim een partij hebben gevonden die concurrentie aan wil gaan met Nielsen, met als doel een betere prijs en wellicht beter product. Nielsen is al jaar en dag de leverancier van mediabestedingsgegevens en sinds de overname van BRS in Hoofddorp monopolist op de Nederlandse markt. Nielsen is uiteraard ook uitgenodigd om een offerte in te dienen ten behoeve van de voorgenomen JIC, maar heeft niet deelgenomen in de competitie. TNS-NIPO was de derde partij, maar ook die haakte af.
MediaXim is al 6 jaar in Nederland aktief als de partij die samen met Intomart GfK het kijkonderzoek in opdracht van de Stichting KijkOnderzoek (SKO) uitvoert. MediaXim heeft vestigingen in België, Frankrijk, Nederland en het Verenigd Koninkrijk. De registratie van de mediabestedingen is niet nieuw voor MediaXim. Sinds 2001 is MediaXim de door het CIM geautoriseerde leverancier van deze gegevens in België.
Saillant detail is dat Nielsen dit voorjaar aankondigde de activiteiten in Belgie te gaan uitbreiden.
Uiteraard wens ik MediaXim veel succes met de voorbereidingen. Kan het toch niet laten om mijn commentaar van begin dit jaar te herhalen: “Erg benieuwd hoe dit afloopt. Een alternatief voor Nielsen optuigen zal nog niet meevallen in zo‘n korte tijd. De kwaliteit van de huidige datastroom is hoogwaardig en gaat ver terug in de historie. Knappe jongen die dat kunstje in krap een half jaar nadoet.” Inmiddels is dat niet een half jaar, maar drie maanden. We’ll see!!