Gisteravond heeft Hyves de award voor de ‘website van het jaar‘ gewonnen. Het heeft hiermee Google van de troon gestoten. De zoekmachine sleepte vorig jaar de prijs in de wacht. Hyves telde 71.371 stemmen gevolgd door Google met 44.410 en Marktplaats met 46.411. In totaal werd er 1.175.421 gestemd op de 140 websites die waren verdeeld over 14 categorieën. De lijsten werden samengesteld op basis van de STIR Marktmonitor.
De overige winnaars zijn ANWB in “˜Auto en verkeer’, Uitzendinggemist in “˜Entertainment en lifestyle’, Rabobank in “˜Financiële producten en diensten’, Zylom in “˜Sport en spel’, Albert Heijn in “˜Fast moving consumer goods/ retail’, Weekendjeweg in “˜Reizen en recreatie’, Ikea in “˜Huis & tuin’, KPN in “˜Internet en Telecom’, Buienradar in “˜Nieuws en informatie’ Belastingdienst in “˜Onderwijs, overheid en non-profit’ en Voedingscentrum in “˜Gezondheid’. De categorie met de meeste stemmen (ruim 100.000) was “˜Nieuws en informatie’.
De website van het jaar-verkiezing is dit jaar voor het eerst georganiseerd door Emerce. Het nam de verkiezing over van Joost Broeren (ID Projects). Vandaar dat de prijzen werden uitgereikt op E-day.
De nominaties komen tot stand op basis van de STIR Marktmonitor. Dat is een intern onderzoek van STIR naar het bereik van alle websites in Nederland in plaats van STIR-aangesloten websites zoals die gemeten worden in de Webmeter. STIR levert de organisatie van de verkiezing een top 500 aan op basis van bereik, waarna de organisatie alle sites indeelt naar de veertien categorieen. De tien grootste sites per categorie zijn de genomineerden.
Dit was enigszins te verwachten natuurlijk… Hyves heeft een behoorlijke vogelvlucht genomen afgelopen jaar. Mijn favoriet blijft toch Google 😛
Ja, dit was te verwachten. Toch ook wel weer een beetje vreemd. Hoe win je dit van Google?
In ieder geval alweer een mooie prestatie!
Als ik hoor dat de helft van de Werknemers dagelijks een aantal uur op hyves aanwezig is vind ik het niet gek.