Uit onderzoek van Sanoma Uitgevers, TNS NIPO en de Universiteit van Amsterdam blijkt dat een minderheid van 10% doorslaggevend is voor trends in concumentengedrag. De onderzoekers gingen voor dit project op zoek naar de rol van opinieleiders in reclame en marketing in Nederland. De zogeheten “˜trendsvormers‘ blijkt een kleine machtige groep die graag praat en adviseert en zo een belangrijke rol speelt in het versterken van reclame-effecten. Kennis, overtuigingskracht en een groot sociaal netwerk zijn de ingrediënten voor een succesvolle beïnvloeder. Op al deze aspecten scoort de trendsvormer hoog.
Onderzoeksopzet
Het Trendsvormers-onderzoek is uitgevoerd in de periode mei/juni van dit jaar. Gekozen is voor een tweesporenaanpak. Via een meer klassieke aanpak is de traditionele opinieleider opgespoord en middels het TNS FutureViewâ„¢-model is de eigentijdse opinieleider of zogenaamde future shaper getraceerd. Beide profielen zijn vervolgens gematched met de ruim 2.050 respondenten die aan het onderzoek deelnamen, met de Trendsvormer als resultaat.
Trendsvormers informeren en adviseren meer
Trendsvormers zijn betrokken, goed geïnformeerd en delen hun kennis graag met anderen. Het onderzoek keek onder andere naar hun rol bij kleding en mode. Van de Trendsvormers geeft 91% aan regelmatig met anderen over kleding te praten (voor de gemiddelde consument is dit 30%). Van de Trendsvormers vindt 84% het heel belangrijk welke kleren men draagt (gemiddeld 59%), 89% wordt ook regelmatig door de omgeving om kledingadvies gevraagd (gemiddeld 23%) en 90% kan niet wachten anderen te vertellen wanneer men een succesvolle aankoop heeft gedaan op modegebied (gemiddeld 39%).
Trendsvormers kunnen anderen overtuigen
Wat betreft gezond leven geeft 61% van de Trendsvormers aan dat hun adviezen waarschijnlijk tot zeer waarschijnlijk ook zijn opgevolgd, tegen 18% voor de niet-Trendsvormers. De Trendsvormer is dus veel beter dan de gemiddelde consument in staat om een boodschap op anderen over te brengen.
Trendsvormers laten ook online van zich horen
Trendvormers laten graag van zich horen. Via social network sites of microblogging bijvoorbeeld. Volgens Fred Bronner, hoogleraar Communicatiewetenschap aan de Universiteit van Amsterdam, betekent deze nieuwe online participatie van consumenten dat het concept van de klassieke opinieleider zal revitaliseren.
Trendsvormers hebben duidelijk een sleutelrol
De sleutelrol van Trendvormers in reclame en marketing is overtuigend onderbouwd door resultaten van het onderzoek. Die onderstrepen dat de theorie van de klassieke opinieleider nog altijd zeer bruikbaar en relevant is voor succesvolle reclame en marketing in het internettijdperk.
Bron: Sanoma Uitgevers
Zie ook dit bericht op Researchblog.
Reacties