BVA (bond van adverteerders) heeft enige tijd geleden samen met PMA (platform mediabureaus) het initiatief genomen om de bruto mediaregistratie om te zetten naar een Joint Industry Committee (JIC). Beide partijen hebben hiervoor een request for proposal (RFP) uitgeschreven. De offerte-aanvraag heeft tot nu toe nog geen concrete aanbieding opgeleverd lees ik net in de nieuwsbrief van BVA. Het enige concrete is dat Nielsen Media Research bedankt heeft voor de uitnodiging en besloten heeft de huidige business gewoon voort te zetten. Dat betekent dat er nog twee partijen overblijven. Dat zijn TNS NIPO en Mediaxim. De eerste is aan het bestuderen of het een systeem uit het buitenland kan overnemen en Mediaxim zegt het voorstel bijna af te hebben. Begin september hopen BVA en PMA met meer nieuws te komen.
Aanleiding voor de samenstelling van de JIC voor mediabestedingen is de tariefswijziging van de huidige leverancier van mediabestedingen, Nielsen Media Research. BVA en PMA willen komen tot enerzijds een kwaliteitsverbetering van de data en anderzijds gereduceerde kosten, maar al snel werd bekend dat de media en mediabureaus in eerste instantie afwachtend hebben gereageerd op de aanstaande JIC. Die afwachtende houding was reden om nader onderzoek te doen en BVA heeft daarom opdracht gegeven aan onafhankelijk mediaconsultant Jeroen Cnossen om als extern adviseur inhoudelijke vervolggesprekken te voeren met de gebruikers van de data (media-exploitanten, mediabureaus en adverteerders).
Cnossen heeft voor de zomer een verslag gemaakt van zijn bevindingen dat diende als basis voor de eerder genoemde request for proposal aan de diverse aanbieders van mediabestedingsdata. Om de snelheid te bevorderen werd slechts een beperkt aantal aanbiedende partijen gevraagd te reageren. Het resultaat is dus dat Nielsen vooralsnog heeft bedankt, TNS een buitenlands model wil kopieren en Mediaxim bijna klaar is met het voorstel.
Volgende maand meer nieuws.