Carat Insight heeft in samenwerking met ITM onderzoek verricht naar het leespatroon en de beleving van sponsored magazines, de winkelbladen die gratis worden uitgedeeld onder bezoekers/klanten van bepaalde winkels of kopers van bepaalde producten. In juli van dit jaar werden in totaal 783 lezeressen tussen de 20-49 jaar van Allerhande (n= 302), DA VIE (n= 191) en Ditjes & Datjes (n= 290) ondervraagd via het consumentenpanel van ITM. Onderwerpen waren onder andere: bekendheid, leesduur/frequentie, likes/dislikes, inhoud en advertentie(soorten).
Winkelbladen intensief gelezen
De drie bladen samen halen een gemiddelde leesfrequentie van 4 van de afgelopen 6 nummers, waarbij de Allerhande de hoogste scores haalt en DA de laagste. Voor het laatste blad zou dat te maken kunnen hebben met de daadwerkelijke verschijningsfrequentie, die duidelijk lager ligt dan die van Allerhande en Ditjes & Datjes. Over alle bladen heen is de gemiddelde leesduur per nummer 21 minuten, waarbij de Allerhande het langst wordt gelezen (25 minuten) gevolgd door Ditjes & Datjes (21 minuten) en op een grotere afstand DA Vie met 17 minuten.
Vier op de tien (40%) geeft aan alles of bijna alles uit een gemiddeld nummer te lezen, en nog eens 43% geeft aan de bladen ten minste gedeeltelijk te lezen. De leesintensiteit kan dus met recht hoog genoemd worden. De drie bladen worden duidelijk om verschillende redenen gelezen. Voor Allerhande lezeressen gaat het vooral om de recepten (69%) terwijl de DA Vie vooral voor informatie/tips (43%) en Ditjes & Datjes vooral ter ontspanning, om het prettige, de leukigheid (48%) wordt gelezen.
Allerhande het hoogst gewaardeerd
Alle lezeressen is gevraagd de bladen te beoordelen, dit gebeurde aan de hand van een schoolcijfer tussen de 1 en de 10.
Uit de cijfers blijkt duidelijk dat de drie onderzochte winkelbladen uitstekend gewaardeerd worden, waarbij Allerhande en Ditjes & Datjes betere scores halen dan het blad van DA. Voornaamste redenen voor deze hoge cijfers zijn bij de Allerhande lezeressen de (aanwezigheid van) recepten, terwijl de overige twee bladen als prettig worden beoordeeld.
Rapportcijfer sponsored magazines
Allerhande 7,8
DA Vie 7,5
Ditjes en Datjes 7,0
Waardering advertentietypen
Consumenten werd een aantal advertentietypen voorgelegd, die in een winkelblad zouden kunnen staan. Lezeressen van Ditjes & Datjes geven aan het meest positief te zijn over de advertentietypen, 65% gaven aan de advertentietypen positief te waarderen. Voor DA is dit 64% en de Allerhande haalt 60%.
Meest geliefde type advertenties zijn:
-monster van een nieuw of bestaand product
-advertentie over een aanbieding of promotie
-advertenties over (de introductie van) een nieuw product.
Minst gewaardeerd worden imago-advertenties en advertenties voor spelletjes of goede doelen. Voor elk van de bladen geldt dat slechts een kleine minderheid minder advertenties wil zien in haar blad. Voor de Allerhande is dit nog het hoogst met 16%, gevolgd door DA Vie met 11% en Ditjes & Datjes (8%).
Al met al presteren alle onderzochte bladen goed tot zeer goed, ze kennen een trouwe & intensieve lezerskring die tevreden is met zowel inhoud als advertenties. De lezeressen zijn via dit medium uitstekend te benaderen en hebben een grote leesintensiteit.
Voor meer informatie, neem contact op met:
Carat Insight
Quinten Heller
Tel : 020-5304500
Informatie over Carat Inisght:www.carat.nl