Uit de nieuwste oplagecijfers van HOI Intituut voor Media Auditing (HOI) blijkt dat NRC Next en het Financieele Dagblad de beste groeicijfers laten zien in het eerste kwartaal van 2008. Met respectievelijk 10% en 8% blijven ze de gratis titels Sp!ts en Metro ruim voor. Deze titels namen beide 6% toe ten opzichte van hetzelfde vorig jaar. De totale dagbladen markt steeg met 17%, maar dat verdient enige uitleg.
Het totaalcijfer uit bovenstaande tabel is inclusief de gratis titels en E-papers (elektronische dagbladen in PDF). Vooral in deze twee groepen is er sprake van groei. Voor de gratis titels geldt dat de cijfers van De Pers en DAG in 2008 wel meegeteld zijn, maar voor 2007 nog niet. Kijken we alleen naar de kernoplage, dan zien de cijfers er iets anders uit. De kernoplage is grofweg de samenstelling van abonnementen en losse verkoop. Waar de lezersinkomsten dus vandaan komen.
Bij de landelijke en regionale titels is sprake van een daling, de gratis titels kennen geen kernoplage en bij de E-papers gaat de ‘kernoplage’ met 10% omhoog.
Van de 19 uitgevers laten 8 uitgevers een groei/stabilisatie zien van de totale oplage. Let op dat deze cijfers inclusief de E-papers zijn. Uitgever Metro Holland kent met de papieren Metro dus een stijging van 6%, maar inclusief de elektronische versie is dit 12%.
Op titelniveau is te zien dat de E-papers zich er succesvol ontwikkelen. Maar liefst vier titels staan bovenaan de ranglijst voor wat betreft de groeicijfers. Vlak daaronder zoals gezegd de kwaliteitsdagbladen NRC Next en het Financieele Dagblad. In de staart van de tabel vinden we een groot aantal regionale titels alsmede de Volkskrant en NRC Handelsblad.
Tot slot de top 10 op basis van totale oplage. Daarin zijn alle gratis titels vertegenwoordigd met Metro als grootste. De krant van wakker Nederland blijft de nummer één als het gaat om oplage.
Reacties