Vandaag wordt een onderzoek gepubliceerd naar de houding en het gedrag van jongeren online. Dit onderzoek, Klik en Klaar, is uitgevoerd in opdracht van Mijn Kind Online en 2CUsablity en betreft de doelgroep 8-12 jaar. Eén van de uitkomsten is dat jongeren niet of nauwelijks gevoelig zijn voor online reclame. Ook zien ze steeds minder het onderscheid tussen commercie en ‘redactie’. Het onderzoek is uitgevoerd onder 311 meisjes en 293 jongens van vijf basisscholen en één middelbare school. Van deze doelgroep surft bijna de helft minimaal één uur per dag en 20% doet dat dagelijks twee uur of langer.
Ondanks die lange surftijd blijkt dat kinderen niet allemaal even goed uit de voeten kunnen met de computer en internet. Kinderen lezen nauwelijks online, zijn ongeduldig en verlaten een site als die niet duidelijk is (Daar hoef je geen kind voor te zijn hoor. Ik heb dat ook bij onduidelijke sites).
Verder blijkt dat ruim 40% van de 12-jarigen actief is op Hyves en dat bijna een derde YouTube bezoekt. Ongeveer 85% van de kinderen speelt spelletjes op het internet.
De invloed van de ouders op het internetgedrag van de jongeren blijkt groot. Door de opgelegde regels zijn kinderen voorzichtig met het verstrekken van gegevens op het net. Opmerkelijk is dat jongens meer vrijheid op internet krijgen dan meisjes. Voor hen is het gebruik van internet in de regel alleen toegestaan als één van beide ouders thuis is.
Hoofdstuk 1 t/m 3 zijn in PDF hier te downloaden. Het hele rapport is online te bestellen.
Op Marketingfacts een uitgebreid artikel rechtstreeks van de bron.