Vandaag bij de post het Jaarboek Innovatief Uitgeven 2008. Het is een product van InCT en Xedia en beoogt een overzicht te geven van alles wat er te koop is op het gebied van het nieuwe uitgeven. Laten we zeggen crossmediaal uitgeven. Want zo noemen de uitgevers het. Gewoon een tijdschrift of een krant maken is volgens Ferdinand Sennema niet meer van deze tijd. Het palet is veel uitgebreider. In het boek komen o.a. websites, weblogs, RSS, mobiel, podcasts, nieuwsbrieven en sms-diensten aan bod. En dat allemaal met lijstjes, adressen, URL’s, jaaroverzichten, interviews en zelfs een complete woordenlijst ‘innovatief uitgeven’.
In het boek is ook de rapportage opgenomen van het onderzoek naar de innovativiteit onder uitgevers. InCT deed dit onderzoek samen met ITHAKA. Ruim een week geleden verscheen daar al een persbericht over en afgelopen donderdag werd dat op InCT Informatie 2008 nog eens toegelicht. Conclusie: de uitgeefbranche blijkt zichzelf niet voldoende innovatief te vinden. Men geeft de branche in zijn geheel een 5.4 als het gaat om innovatie. Het eigen segment wordt over het algemeen positiever beoordeeld: het gemiddelde cijfer dat men hier geeft is 6.5. Het segment “˜Dagbladen‘ wordt als het meest innovatief gezien, terwijl het segment “˜Algemene boeken‘ als het minst vernieuwend wordt ervaren.
Het Jaarboek Innovatief Uitgeven 2008 staat onder redactie van Jonas Roukema en Ferdinand Sennema en telt 160 pagina’s. Bestellen kan hier.
Ga ik bestellen. Dank.
al besteld!
Heeft iets tegenstrijdigs. Het ziet er mooi uit, dat jaarboek, en de inhoud is vast interessant. Maar toch. Verstand hebben van innovatief uitgeven en dan met een ouderwets jaarboek op de proppen komen? Het heeft iets tegenstijdigs. Of zie ik dat verkeerd?
Ben het niet met je eens Wim. Een ‘boek’ is niet per definitie ouderwets. Als je alle content van dit boek in één website zo proppen zou dat een zeer ontoegankelijke site worden zo is mijn mening.
@Peter W.: Ik zou bijna denken dat jij de uitgevers van het Jaarboek Innovatief Uitgeven 2008 niet erg innovatief vindt! Want ze kunnen volgens jou de content niet in een toegankelijke website vertalen. Mag ik erop wijzen dat de wetenschappelijke uitgeverijen al heel veel jaarboeken en losbladigen hebben vervangen door websites?
@Wim dat zeg ik helemaal niet. Zij hebben gekozen voor deze vorm en komen met een prima product. Jij neemt op voorhand al de stelling in dat papier passé is zonder dat je kennis hebt genomen van de inhoud. Innovatief uitgeven kan ook betekenen dat je met dode bomen komt. Als dat op dat moment functioneel is voor de boodschap en doelgroep is daar niks mis mee.
Beste Peter, ik zeg niet dat papier passé is. Ik zeg alleen dat een jaarboek niet innovatief is. Kan best functioneel zijn en een prima product, maar vernieuwend? Echt niet.