De uitgaven aan televisiereclame zijn in het eerste kwartaal 2008 gestegen tot een bedrag van € 171 miljoen. Dit is een stijging van 3,8% ten opzichte van het eerste kwartaal 2007. De kijktijd voor televisie nam in dezelfde periode toe met 0,6%. Oftewel, de groei van de reclame-uitgaven op televisie is harder gegroeid dan het kijkvolume. SPOT verwacht vanwege het EK Voetbal in juni in Zwitserland/Oostenrijk ook een goed tweede kwartaal voor de televisiereclame bestedingen.
Omdat veel adverteerders graag meeliften op de hype rondom het evenement, leidt dit niet alleen tot extra TV-bestedingen in juni, maar worden vooruitlopend daarop ook in mei al extra campagnes ingezet.
De bovengenoemde bedragen betreffen de netto bestedingen voor reclame in reclameblokken. De nonspot-bestedingen zijn niet in deze cijfers opgenomen. SPOT is voornemens om binnenkort ook deze nonspot-bestedingen te gaan publiceren. Dit zal voor het eerst plaatsvinden op het Congres Branded TV-Content 2008 op 6 juni a.s.
en hoeveel procent van het kijkvolume wordt besteed aan reclame kijken?
@fraenk: in dit rapport zie je op pagina 35 dat gemiddeld per dag 17 minuten wordt besteed aan het kijken naar reclame. Dat is iets minder dan 10% van de totale kijktijd.