We hebben altijd de mond vol over privacy dit en wet op de persoonsgegevens dat, maar ondertussen neemt het online exhibitionisme steeds grotere vormen aan. Uit onderzoek van Ruigrok | NetPanel onder 1.870 surfende Nederlanders blijkt dat we steeds vaker persoonlijke informatie online zetten zoals foto’s (76%), cijfers en reviews voor producten en diensten (75%), reacties op discussiefora (58%), reacties op weblogs (42%) en eigen video’s (35%). Het plaatsen van foto’s staat volgens het onderzoek zelfs op de derde plaats van favoriete activiteiten op internet. 59% van de surfende Nederlandsers heeft inmiddels een profiel op één of meerdere online netwerken. Dat is toch behoorlijk.
Online identiteit
Door al deze online informatie ontwikkelen we volgens Ruigrok Netpanel een ‘online identiteit’. Toch is een vijfde van de actieve internetters zich niet erg bewust van hun online identiteit, blijkt uit het onderzoek in samenwerking met The Next Web Conference. Het merendeel geeft aan de online identiteit onbelangrijk (39%) te vinden of er onverschillig tegenover te staan (29%). Ruim de helft is zich wel bewust van de online identiteit (51%).
Google jezelf
Een manier om je online identiteit na te trekken, is jezelf te googelen. Slechts 27% van de consumenten googlet zichzelf wel eens (en van diegenen die dat doen, doet 8% dit wekelijks of dagelijks). De helft (48%) doet dit om in de gaten te houden wat er allemaal online te vinden is over zichzelf. Anderen zijn nieuwsgierig (17%), willen weten hoe makkelijk ze voor anderen te vinden zijn (17%) of vinden het gewoon leuk om te doen (17%). En ook kijken we naar wat er over anderen te vinden is, zoals vrienden (27%) en familieleden (25%). Sommigen googelen ex geliefden (7%) en dates (6%) wel eens.
Ondanks alle mogelijkheden en persoonlijke online informatie is slechts een minderheid (11%) actief bezig om de online identiteit vorm te geven.
Mannen en vrouwen
Als het gaat om het creëren van een online identiteit, zijn het wel de mannen die hier relatief meer dan vrouwen bewust van zijn (61% versus 52%) en vaker actief mee bezig zijn om deze te creëren (13% versus 8%). Ook vinden zij vaker dan vrouwen dat de online identiteit belangrijk is (30% versus 25%). Vrouwen die actief zijn op online netwerken hebben vaker profielen op sociale netwerken (92% versus 82%). Mannen die actief zijn op sociale netwerken geven daarvoor relatief vaker als voornaamste reden om jezelf te laten zien (5% versus 2%) en jezelf beter vindbaar te maken (6% versus 2%). Het is dan ook niet verbazingwekkend dat mannen die actief zijn op online netwerken relatief vaker dan vrouwen op zakelijke netwerken te vinden zijn (17% versus 9%), waar zij zichzelf kunnen profileren. Mannen zien vaker dan vrouwen (10% versus 6%) het aantal ‘vrienden’ of ‘contacten’ op een netwerk als graadmeter voor succes.
Het blijkt dat online netwerkers verschillende aspecten teleurstellingen ervaren, zoals reclame (32%) en mensen die zich anders voordoen dan ze zijn (31%). Mannen ergeren zich vaker dan vrouwen aan fakers en nepprofielen (36% versus 29%) of als profielen van anderen niet up-to-date zijn(12% versus 2%).
Vrouwen zijn vaker selectief dan mannen in wat ze van zichzelf laten zien (88% versus 82%) en hebben er vaker moeite mee dat iedereen online persoonlijke informatie kan zien (71% van de vrouwen versus 62% van de mannen).
Volgens de afzenders is het online onderzoek onder een “representatieve steekproef van 1.870 Nederlandse consumenten gehouden” (bruto n = 5.385, 35% respons, dataverzameling maart 2008). Het lijkt me dat dit representatief is voor de surfende populatie in plaats van heel Nederland, anders had je er nog een pluk offline onderzoek aan moeten vastplakken. Detail, maar toch.
Goed punt.
Niemand wil spam, maar voor het mogelijk winnen van een reis, i-pod of auto vult iedereen zijn of haar email adres in. Iedereen wil gezien worden en zet foto’s en video’s online en we proberen die vervolgens af te sluiten door profielen alleen zichtbaar te maken voor ‘vrienden’.
Het meest bizarre vind ik wel dat de online identiteit onbelangrijk wordt gevonden of dat er onverschillig over wordt gedaan. Het is belangrijk dat gebruikers zich van hun online identiteit bewust van worden!
Overigens kun je jezelf ook checken via http://www.wieowie.nl en zijn er al (online) bewustwordingsspellen voor kinderen zoals het Woeste Wilde Woud.
http://www.wildwebwoods.org/popup.php?lang=nl