Juist op het moment dat er hier op het I-Com-congres uitgebreid gesproken wordt over engagement en bereik 2.0 stuurt Multiscope een mooi staatje rond met websites die de meeste relevantie bieden. Relevantie met betrekking tot websites, wat volgens Multiscope weer leidt tot tevredenheid, is wat mij betreft een belangrijk onderdeel van online engagement. Tijdens het congres hier in Barcelona werd aangetoond dat een hogere engagement vrijwel zeker een hogere effectiviteit van advertenties oplevert. Dat is hier ook als ’s bewezen met het Mediabelevingsonderzoek.
Relevantie voor bezoekers blijkt volgens Multiscope voornamelijk te zitten in:
1. helder overzicht: o.a. Google, Wikipedia en Marktplaats.
2. rijke content: o.a. Autoweek, Iens, Funda en Tweakers.
3. functionele applicatie: o.a. 9292ov, Buienradar, Rabobank en Routenet.
4. emotionele beleving: o.a. Efteling, Ikea en Hallmark.
Stuk voor stuk elementen die een positieve bijdrage kunnen hebben aan de online engagement.
Eén van de bezoekers van het congres hier vertelde me het verhaal dat hij vroeger werkte voor een ad-network en dat dat network verantwoordelijk was voor 30% van de online sales van Dell. Het gros van de conversie werd gedaan naar aanleiding van clicks van achterliggende (diepe) pagina’s van een website en vrijwel nooit op een homepage. Dat is een mooi bewijs van het feit dat relevantie/engagement ingeval van direct reponse een zeer positieve invloed heeft. Op zich niet nieuw, maar wel mooi geïllustreerd met zo’n verhaal.