Internet biedt – zoals bekend – transparantie in vele markten. De reisbranche, makelaars, automotive en verzekeringen weten er alles van. Nu blijkt dat die transparantie negatief werkt op de merkentrouw van consumenten. Vooral mobiele telefonie bllijkt er last van te hebben. Deze uitkomsten komen uit het meest recente onderzoeksrapport van Forrester Europe Amsterdam, met als titel ‘Symbiotic Loyalty’.
Een paar voorbeelden: zakenvliegers doen het met Easyjet en Ryanair in plaats van met BA en KLM; Dirk en Bas zijn steeds meer favoriete supermarkten in plaats van Albert; een huismerk zonnecrème verdient de voorkeur boven Nivea.
De tot voor kort onaantastbare merken hebben meer en meer te kampen met online consumenten die niet langer blindelings op traditionele merken vertrouwen. Internet speelt daar een belangrijke rol in: alle informatie over producten is voorhanden en reclame kan eenvoudig worden ontweken, ook met de afstandsbediening. Meer en meer vertrouwen consumenten op prijsvergelijkers en sociale netwerken op internet bij de selectie van producten.
Bron: Admanager.nl