Vandaag publiceerde HOI Instituut voor Media Auditing de oplagecijfers over het derde kwartaal van 2007. Ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2006 is de totale oplage met 5% gestegen tot iets meer dan 27 miljoen exemplaren. Kijken we naar de kernoplage (abonnementen, losse verkoop en leesmappen) dan is een daling te zien van 3%. De groei van de oplage zit ‘m vooral in de gerichte oplage (controlled circulation en gratis oplage) en overige vormen van verspreiding. Zie onderstaande tabel voor de cijfers van Q3 in 2006 en 2007:
Bron: HOI Instituut voor Media Auditing
Het zijn vooral de grote gratis titels die verantwoordelijk zijn voor de groei in de markt. Dit zijn Vrouw van De Telegraaf (883.520 exemplaren), Zorgbelang (500.882 exemplaren) en ANWB Auto (294.000 exemplaren). Deze drie titels samen hebben een oplage van 1,7 miljoen exemplaren. In 2006 werd die nog niet meegeteld.
In onderstaande tabel per categorie de verschillen in Q3 2007 ten opzichte van Q3 2006 (grootste categorie staat bovenaan):
Bron: HOI Instituut voor Media Auditing
De top 10 titels met de grootste toename in Q3 2007:
Bron: HOI Instituut voor Media Auditing
De top 10 van dalers, waarvan drie titels die van de markt verdwenen:
Bron: HOI Instituut voor Media Auditing
Reacties