Via Reclamewereldblog gewezen op een Amerikaans onderzoek, waaruit blijkt dat online televisiekijken tot meer engagement leidt dan ‘gewoon’ televisiekijken. Dat is in korte tijd de tweede keer dat dat boven water komt. Ruim twee weken geleden werd tijdens een seminar over het Mediabelevingsonderzoek ook al aangetoond dan online televisie tot een hogere betrokkenheid leidde in vergelijking met het traditionele televisiekijken. Het Amerikaanse onderzoek becijfrt nu dat bijna de helft van de kijkers (47%) een grotere aandacht voor reclame heeft bij het online televisiekijken.
Engagement is een lastig begrip, dat niet zomaar onder de noemer betrokkenheid valt. In het onderzoek dat onder 75.000 Amerikanen is uitgevoerd, wordt engagement gemeten aan de hand van zes schalen die betrekking hebben op de beleving van televisiekijken en mediabeleving in het algemeen. Die schalen/dimensies zijn inspirational, trustworthy, life-enhancing, social interaction, personal time-out en ad receptivity. Respondenten werd gevraagd om aan de hand van deze schalen scores aan te geven voor websites, televisie, en tijdschriften. Aan de hand van deze scores blijkt dat online televisiecommercials dus zeer effectief zijn qua bereik. Verder bleek dat online advertenties 18% hogere engagement kennen dan vergelijkbare advertenties in print.
Of we gaan wat verder terug de tijd in naar dit onderzoek van ABC dat al weer anderhalf jaar oud is.
Redenen zijn onder meer: lean back vs lean forward, de lengte van de commercials (vaak korter), het aantal commercials (vaak minder)en de nieuwigheid van het geheel (lagere irritatiefactor).
Even verderop concludeert hetzelfde onderzoek:
“Among media overall, print rated higher in engagement than TV or the Internet”.
Dank voor deze zinvolle aanvulling Jerome!!
Geen verassende conclusie lijkt me. Mensen die online televisie kijken zijn echt opzoek naar dat desbetreffende programma. Terwijl normaal tv kijken vaak uit verveling voorkomt en dus met minder interesse gebeurd.