Uit onderzoek van het 50+ Expertisecentrum blijkt dat de groeiende groep 50-plussers minder verschil tussen merken ervaart dan 20-49-jarigen. Daarom kiezen 50-plussers meer voor een merk op gevoel. Merken met een sterke merkwaarde zijn dan in het voordeel. Uit het onderzoek van het 50+ Expertisecentrum (een samenwerking van Sanoma 50+ Media en Programmabladen 50+ Media), worden de 50-plussers vergeleken met de groep van 20 tot 49 jaar. 50-plussers blijken minder impulsief en trendgevoelig dan de jongere generaties. Dit betekent niet dat zij minder kooplustig zijn, ze laten zich alleen niet zo sterk leiden door hun omgeving als 20-49-jarigen, zo blijkt.
Logisch nadenken
Eerlijke informatie, goede service en kwaliteit prevaleren boven prijs. De 50-plussers laten zich bij hun keus leiden door logisch nadenken, maar omdat ze minder verschillen in merken ervaren, speelt ook het gevoel een grote rol. En dan komen persoonlijke aandacht en een goede service om de hoek kijken. Kwaliteitsmerken met die positieve merkwaarden kunnen rekenen op de trouw en sympathie van de 50+ers.
Handige handvatten
Het 50+ Expertisecentrum heeft in dit onderzoek de verschillen in koopgedrag onderzocht tussen vier levensfases: 20-49 jaar, 50+ met nog thuiswonende kinderen, empty nesters met werk en empty nesters die niet meer werken. En dat aan de hand van zeven branches: vakanties/reizen, auto‘s, financiële dienstverlening, persoonlijke verzorging, gezondheidsproducten, audiovisuele producten, computers/mobiele telefonie en voeding. Voor al die branches biedt het onderzoek handige handvatten om 50-plussers voor zich te winnen.
De gelukkige empty nester
In eerdere onderzoeken liet het Expertisecentrum al zien dat dé 50-plusser niet bestaat, dat er verschillende typologieën zijn. Dit onderzoek toont aan dat niet zozeer leeftijd van belang is, maar dat het meer gaat om de levensfase waarin men zich bevindt. De 50-plussers blijken trouwens in alle fasen behoorlijk gelukkig te zijn, gelukkiger dan tien jaar geleden. Verreweg het gelukkigst is de empty nester: als de kinderen het huis uit zijn, leeft men weer op. Het wel of niet hebben van werk speelt wat geluk betreft nauwelijks een rol.
Straks 7 miljoen!
Commercieel gezien worden 50-plussers steeds belangrijker. Nu zijn er nog 5 miljoen 50-ers in Nederland, in 2025 zullen het er 7 miljoen zijn. Zo‘n 43% van de totale bevolking.
Het volgende rapport maakt de vertaalslag naar het internet en op welke wijze bedrijven hierop kunnen inspelen:
Gebruiksvriendelijke
Website voor senioren. Onderzoek naar de usability factoren voor de inrichting van een user interface van websites.
Gebruiksvriendelijke
website voor senioren